vrijdag, augustus 21, 2009

Cactussen en succulenten































Miranda en Gerard van Langen:
‘Altijd een troefkaart in handen houden’
De teelt van succulenten is vooral rendabel als je steeds voorop loopt met nieuwe trends. Gerard en Miranda van Langen proberen die visie waar te maken. Vetplanten zijn helemaal niet saai. De mogelijkheden zijn ongekend.
Amigoplant in Heerhugowaard valt vanaf de weg niet direct op. Binnen des te meer. In de bedrijfsruimte is één wand vrolijk beschilderd met Mediterrane en Mexicaanse taferelen. “Hier komt een mooie gemetselde boog”, schetst Gerard van Langen, “en die lelijke poten gaan we nog bekleden.” Hij legt het hele plan op tafel. Dan blijkt dat de hele familie in dit project is betrokken. Dochter Nicole tekent, vader en moeder schilderen en langzaam aan ontstaat op het bedrijf de sfeer die past bij de producten. “Gerard en stilzitten. Dat gaat niet samen”, vertelt Miranda.

Betere marge
Van Langen koos na jarenlang succesvol groenten telen uiteindelijk voor de potplantenteelt. Twee motieven lagen daaraan ten grondslag. Ten eerste constateerde hij dat de rendementen van de potplanten altijd iets beter zijn dan van groenten. Ten tweede vond hij geen voldoening meer bij de groenteteelt. “Ik dacht, is dit het nu? Steeds verder werken aan het perfectioneren van je teelt, areaal vergroten en kostprijs verlagen? Volgens mij valt er een betere marge te halen tussen teelt en markt”, meent Van Langen. Met die gedachte in het achterhoofd investeerde hij in een stapsgewijze omschakeling van paprika’s naar vetplanten en werd een oude hobby dagelijkse broodwinning.

Waar maken
Die stap ging niet vanzelf. Van Langen kreeg niet direct bijval van de bank toen hij zijn plannen presenteerde. Succulenten zijn nu eenmaal geen ‘booming business’. Op een kar voor de klok brengen ze niet direct de hoogste prijs op. Toch lukte het Van Langen om zijn opbrengstprognoses keer op keer waar te maken.
Naast een basis assortiment introduceert Van Langen steeds nieuwe planten. Hij speurt naar nieuwe kanshebbers, onder meer uit hobby-verzamelingen en introduceert ze als noviteiten. Zo vroeg hij kwekersrecht aan op een Echeveria, die hij naar zijn echtgenote Miranda vernoemde. Een Peperomia doopte hij tot ‘Happy Bean’, omdat de blaadjes hem doen denken aan boontjes. Steeds bedenkt hij een concept bij een vetplant, die onder de grote Amigoplant paraplu (parasol) valt.

Trendvolle producten
Speuren naar nieuwe concepten is Van Langens tweede natuur geworden. Bij tuincentra, cash&carry’s en in de natuur in binnen- en buitenland doet hij ideeën op. Zo wil hij zijn bedrijfsnaam Amigoplant steeds associëren met trendvolle producten. En met die producten kan hij ook acties aan bij grote retailketens als Aldi en Lidl. Handelen in planten ziet Van Langen als een kaartspel. “En dat betekent dat je per jaargetijde een troefkaart in handen moet hebben”, meent hij. Een speciaal product, gericht op het seizoen, dat het volledige assortiment mee trekt.
In de zomer is dat bijvoorbeeld Amigo-terras, een combinatie van vetplanten in een schaal voor buiten. Rond Pasen zijn dat gele planten, zoals bloeiende kalanchoë’s.
In de bedrijfsruimte toont Gerard zwarte, zilveren en rode Echeveria’s met glitters. Die moeten rond kerstmis in de winkel staan. Van Langen: “Als mensen jarenlang een kerstster hebben gekocht, dan willen ze vast iets anders. Dan is dit een leuk alternatief.”

Respect
Ondanks de moeilijke tijden gaat het bij Amigoplant redelijk goed. Van Langen zoekt vooral binnen zijn bestaande bedrijfsuitrusting naar nieuwe wegen. Het naastliggende chrysantenbedrijf liet hij geschikt maken voor rolcontainers en veel interne verbouwingen doet hij zelf met zijn personeel. “Je hoeft niet altijd heel veel te investeren om goed rendement te halen”, vindt hij. Ondanks zijn eigenzinnige visie op bedrijfsvoering heeft Gerard de bank achter zich gekregen. “Als je jarenlang je prognoses waar maakt heeft de bank respect voor je”, zegt hij met een glimlach.

Altijd vetplanten gewild
Gerard en Miranda van Langen hebben een succulentenkwekerij in Heerhugowaard en Rijsenhout, met een totale oppervlakte van 9 hectare. Zij teelden aanvankelijk trostomaten in Heerhugowaard, gevolgd door paprika’s. Gerard’s hart lag echter bij vetplanten, die hij als jong ventje voor zijn hobby teelde. Halverwege de jaren negentig schakelde hij stapsgewijs over van groenteteelt naar potplanten. Uitbreiding volgde door de aankoop van een kalanchoëbedrijf in Rijsenhout, een potplantenkwekerij in Heerhugowaard en recent het bedrijf van de buurman in Heerhugowaard. Ook huurt hij er nog twee locaties bij.


Agrarische nieuwsbrief ABN AMRO Bank 2, 2009

Geen opmerkingen: