Weinig trotse tuinders in de groentesector
Zijn groentetelers
eigenlijk wel trots op hun vak en willen ze dat ook tonen? Steeds meer
sierteeltondernemers doen mee aan het Trotse Tuinders Magazine, maar vanuit de
groentehoek blijft het opvallend stil.
De zon schijnt tussen het aardbeiengewas als we weer op stap
zijn voor het Trotse Tuinders Magazine. Het is een feestje om alle activiteiten
op de teeltbedrijven te beschrijven. Tuinders vertellen ons graag over hun
passie. Het Trotse Tuinders Team, bestaande uit vijf tuinbouwvrouwen, is inmiddels
al voor het vijfde jaar actief om mooie verhalen te verzamelen voor consumenten.
Dit jaar rolt ons tweede magazine van de pers. We delen het binnenkort uit
tijdens Kom in de Kas, de Libelle Zomerweek en stellen het beschikbaar voor
bedrijven die rondleidingen geven.
Inmiddels zijn we beroemd en berucht. Beroemd, omdat iedereen
in de tuinbouwsector wel eens van ons heeft gehoord. Berucht, omdat telers soms
verwachten dat ze in hun blote billen in een vijver op de foto moeten. Dat
hebben we inderdaad wel eens gedaan (erg leuk), maar behoort inmiddels tot onze
jeugdzonden. Ons project heeft een steeds serieuzere ondertoon gekregen en daar
past bloot herenschoon helaas niet meer in.
Vorig jaar hielden we een enquête onder onze lezers. Daaruit
bleek heel duidelijk dat consumenten echt heel erg geïnteresseerd zijn naar de
families die hun verse groenten, fruit of bloemen telen. Ze genieten van hun
verhalen, terwijl telers zich zelf vaak niet realiseren hoe boeiend hun vak is
voor een buitenstaander. Een komkommer krijgt meerwaarde, zodra ook bekend is
wie de kweker is. Die reacties stemden ons heel vrolijk. Ons doel is immers de
teler een eigen ‘smoel’ te geven. We blijken een gevoelige snaar te raken. Het
magazine is door velen van voor tot achter uitgeplozen.
Veel ondersteuning
Steeds meer tuinbouwondernemers waarderen onze inspanningen
door ons te ondersteunen als ambassadeur van ons crowdfundingsproject. Trotse
Tuinders is immers één van de weinige niet commerciële projecten om de tuinbouw
in een positief daglicht te plaatsen, na het wegvallen van elke vorm van
gezamenlijke sectorpromotie. Dus schrijven we er lustig op los over duurzame
energie en biologische bestrijding, omdat consumenten daar echt geen kaas van
hebben gegeten. Ze hebben doorgaans geen idee welke bijzondere wereld er schuil
gaat achter de gevels van kassen, maar zijn wel bezorgd over de veiligheid van
hun voedsel.
Terwijl onze fans in de sierteeltsector in aantal sterk
toenemen moeten wij helaas constateren dat de groentesector het laat afweten.
Vorig jaar ondersteunden twee telersverenigingen en een promotieorganisatie in
de groenten- en fruitsector ons initiatief. Dit jaar krijgen we nul op het
rekest, onder het mom dat er geen budget is. We hadden het tegengestelde
verwacht, omdat juist diezelfde groentesector vorig jaar een topjaar had.
Welgeteld één teeltbedrijf is ambassadeur geworden. Laat dat nu nét een bedrijf
zijn dat zelf goed aan de markt timmert met een succesvol consumentenmerk.
Begin april lanceren wij het Trotse Tuinders Platform, waarmee
we ook online gaan. Wij hopen van harte dat dit vrolijke, levendige en nuttige
platform weer wat respons geeft bij groentetelers, want het imago van de Nederlandse
tuinbouw mag echt nog wel een beetje worden opgekrikt. Of zullen we onze pijlen
als team voortaan uitsluitend op de sierteeltsector richten?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten