Veehouders en kaasmakers Piet en Marcel Klaver:
‘Onze kracht ligt in onze veelzijdigheid’
Kaas smaakt naar wat je er in doet. Dus is het
belangrijk om koeien en geiten het allerbeste voer te geven. Zo simpel is het
voor de familie Klaver, een boerenfamilie die in het Noord-Hollandse Winkel een
eigen ambachtelijke kaasmakerij heeft. Trots zijn ze op de publieksprijs die ze
onlangs in de wacht sleepten bij de verkiezing ‘Beste kaas van Nederland’.
Aan tafel zitten Piet en Marcel
Klaver, die hun familie vertegenwoordigen. Piet is één van de drie broers die
het bedrijf in 1975 overnamen van hun vader. Inmiddels zetten zijn twee zonen
en neef Marcel en zijn jongste broer het bedrijf voort. Een melkveebedrijf dat
een eigen richting heeft gekozen.
Eigen winkel
“Het was de eeuwige strijd om
de melkprijs, die in de zeventiger jaren slecht was”, vertelt Piet. “We zochten
naar een manier om daaraan te ontsnappen en besloten een deel van onze melk te
verwerken tot kaas.” Naar hun idee was het logisch om kaas te maken waar ook
klanten zijn, dus begonnen ze met de kaasmakerij in een pand in het centrum van
Beverwijk. Alle dagen reden ze met 1.500 liter melk naar de stad, om daar hun boeren
Goudse kaas te maken. De gedachte was goed, maar de verkoop viel tegen. Dus
gingen de mannen hun overschot uitventen. Met de aankoop van een bestaande
kaaswinkel in Alkmaar keerde het tij. De verkoop trok aan en er kwamen ook
verkooppunten in Heerhugowaard en Nieuwe Niedorp.
In 1980 was het punt bereikt
dat de broers het proces onder de knie hadden om kaas van constante kwaliteit
te maken en bouwden ze een grotere productie-unit op hun boerderij. Daarnaast maakten
ze boerenboter en -karnemelk voor hun winkels.
Nieuwe kaasfabriek
Op het moment dat
zuivelfabrieken eigen ambachtelijke producten gingen maken en supermarkten interesse
kregen brak de tijd aan om de bakens te verzetten. De contacten met de handel
waren dusdanig goed dat de boerderij te klein werd voor de vraag naar goede kaas.
Dat was het moment om het aantal winkels af te bouwen en puur te focussen op
het kaas bereiden.
In het millenniumjaar bouwden
ze een kaasmakerij op een bedrijfsterrein in Winkel, met de bedoeling om daar 1,5
miljoen liter melk per jaar te gaan verwerken. Het ging echter veel beter dan
verwacht. De productie nam ieder jaar met 30 tot 40% toe. Inmiddels verwerken
zij per jaar 12 miljoen liter melk tot
kaas. Dat is meer dan de melk die hun 350 koeien en 2.300 geiten geven. Daarom
kopen zij melk van andere boeren in.
Grote variatie
Naast blanke kaas maakt de
familie Klaver kruidenkazen, kazen onder private label voor de retail en
speciale maten voor andere kaasfabrieken. De nadruk ligt op het ambachtelijke
proces, waarbij inmiddels rauwe melk is vervangen door gepasteuriseerde melk.
“Daardoor kunnen wij een constante, uniforme kwaliteit maken”, legt Marcel
Klaver uit. “Het mag dan geen boerenkaas meer heten, maar wel ambachtelijk
geproduceerd. Zelf staan we hier helemaal achter en vinden we dat de smaak niet
onder doet voor boerenkazen.”
Goed veevoer
Dat klanten de kaas van
Klaver zo waarderen komt volgens Marcel door de strenge eisen die zij aan hun
melk stellen. “Onze overjarige kaas is bijvoorbeeld nog steeds goed met een
kaasschaaf te snijden, omdat ze smeuïg is. We geven de dieren lijnmeel, dat
veel zachte en gezonde vetten bevat. We besteden ook veel aandacht aan de kuil,
zodat de dieren goed, gezond eten krijgen.”
Die extra zorg voor het voer
zorgt ervoor dat de kostprijs van een liter melk drie cent hoger ligt dan
gemiddeld. Maar die meerprijs betaalt zich weer uit in een goede kwaliteit
kaas.
Toekomstplannen
Plannen zijn er genoeg voor
de toekomst. Zo wil de familie het melkveebedrijf door laten groeien. Marcel: “Onze
kracht ligt in onze veelzijdigheid. Ondanks onze omvang zijn we nog steeds een bescheiden
speler. Moeilijk is het om onze wei te verwaarden, want die is afkomstig van
vele soorten kaas en gaat dus nog naar de varkens. We gaan dus aandacht geven
aan beter filtreren en koelen, zodat het geschikt is voor andere toepassingen.”
“We vonden al dat onze kaas
de beste is. Nu consumenten dat ook ervaren is dat een bevestiging en komen we
steviger in onze schoenen te staan.”
Agrarische nieuwsbrief ABN AMRO Bank, maart 2013
Geen opmerkingen:
Een reactie posten