Derde Kom in de Kas voor Aad
van der Wilt
‘Goed dat onze sector zo’n evenement zelf gaat dragen’
Zoals het een
rasechte voorzitter betaamt staat Aad van der Wilt helemaal klaar voor alweer
de 36e editie van Kom in de Kas op zaterdag 6 en zondag 7 april
2013. Wat is er nu leuker dan leiding geven aan het meest positieve
tuinbouwevenement van Nederland? “Ik hoor nog niemand zeggen dat we ermee
moeten stoppen.”
Hij moest een drempel over om in de schijnwerpers te treden.
Dat zou je niet zeggen van de man die alle rust uitstraalt. Nu, twee jaar
later, zal gerberateler Aad van der Wilt uit Mijdrecht voor de derde keer het
woord voeren als voorzitter van het Kom in de Kas bestuur. Hij heeft zijn draai
intussen gevonden.
Kick off in
Luttelgeest
“We gaan er een leuke opening van maken. De kick off is dit
jaar in Luttelgeest, op de donderdagmiddag voor het Kom in de Kas weekend”,
legt hij uit. “Het wordt beslist geen bobo-feestje en dat is ook niet meer van
deze tijd. We hebben bijvoorbeeld Rintje Ritsma gestrikt voor een sportclinic.
En misschien komt onze nieuwe staatsecretaris Sharon Dijksma ook. Het is bij
uitstek de gelegenheid haar meer te laten zien van de tuinbouw.”
Vorig jaar besteedde het
Jeugdjournaal veel aandacht aan de kick off. Dat was te danken aan 500
basisschoolleerlingen die in Grubbenvorst een gevel van een kas beschilderden
met vrolijke bloemen. Dit glasschilderij was 340 meter lang en trok aandacht
van de landelijke pers. Of dat ook dit jaar gaat gebeuren is afwachten.
Van der Wilt: “We proberen of
Piet Paulusma naar Luttelgeest wil komen, maar dat is lang nog niet zeker.” De
voorzitter schroomt niet om de telefoon te pakken en redacties van radio- en
televisieprogramma’s te bestoken met informatie, maar het is altijd weer
afwachten of dat effect heeft.
Positieve publiciteit
Over positieve publiciteit heeft Kom in de Kas niet te
klagen. De geschiedenis leert dat de landelijke en regionale pers het
sympathieke evenement altijd gunstig gezind is geweest. Wat de magie precies is
valt moeilijk te omschrijven. Wellicht het feit dat de open dag nooit is
ontaard in een commercieel evenement of misschien wel het aanstekelijke
enthousiasme van de vele vrijwilligers.
Het is voor Van der Wilt ook niet
moeilijk om alle regio’s weer in beweging te krijgen. “Ik heb nog geen geluiden
opgevangen dat telers ermee willen stoppen. Dat zegt toch wel wat.”
Zorgen financiering
Ondanks de bereidheid van telers om in 23 regio’s weer
massaal hun kassen open te stellen heeft het bestuur dit jaar veel energie
moeten steken in de financiering van dit evenement. Vele malen stapte een
afvaardiging in de auto om het verhaal opnieuw uit te leggen aan mogelijke
sponsors.
Vorig jaar liet het Productschap
Tuinbouw al weten dat het promotie niet meer als kerntaak beschouwde. Gevolg
was dat editie 2012 van Kom in de Kas voor het laatst aanspraak kon maken op
een financiële bijdrage van de sectorcommissie Bloemkwekerijproducten en
Groenten & Fruit. Ook van de promotieorganisaties Bloemenbureau Holland en
GroentenFruit Bureau is inmiddels geen hulp meer te verwachten wegens opheffing
en verandering van taken.
Editie 2013 wordt gesponsord door
de Dutch Produce Association (DPA), Fresh Produce Growers (FPG), FloraHolland,
Rabobank en Interpolis. De eerste drie zijn nieuw, de anderen zijn al jaren
sponsor.
Voor één jaar
Ook heeft de organisatie het totale budget
teruggebracht van vier ton naar iets meer dan drie ton. “Geen onverstandige
keuze”, vindt Van der Wilt. “Toch blijft de sponsoring punt van zorg, want de
toezegging is slechts voor één jaar.”
Die situatie zit hem niet
lekker. “Kijk bijvoorbeeld naar het beperkte budget, waar we naar verhouding
zoveel positieve publiciteit voor terug krijgen. Dan zou je verwachten dat
sponsors gemakkelijk over de brug komen. Niets blijkt minder waar. Vergelijk
dat eens met een evenement als de Floriade, waar een miljoenenbudget vanuit de
sector beschikbaar kwam. Uiteindelijk heeft dat in mijn ogen meer negatieve dan
positieve publiciteit opgeleverd. Dat zou toch niet mogen gebeuren.”
De voorzitter heeft er soms
moeite mee dat hij zoveel overredingskracht nodig heeft om een paar duizend
euro los te krijgen van een sponsor, terwijl een veelvoud daarvan naar de
Floriade ging.
Waardevol
contact met consument
Na dit jaar heeft Kom in de Kas weer een stabiele
financiering nodig. “Ik doe dus een beroep op alle organisaties in de sector om
ons te ondersteunen. Het is belangrijk dat wij als sector dit evenement zelf
dragen.”
De voorzitter zoekt dus naar een
vaste financiering voor Kom in de Kas, omdat het contact met de consument
waardevol is. Soms wordt gesuggereerd dat altijd hetzelfde publiek naar de open
dagen komt, maar daar is hij het niet mee eens. “De ouders van toen zijn nu
grootouders en zij brengen weer nieuwe kinderen mee. Die kinderen zijn voor ons
een hele belangrijke doelgroep.”
Nieuwe richting
Twee jaar geleden is Kom in de Kas een nieuwe richting
ingeslagen. Toen is ook een nieuwe communicatiecampagne geïntroduceerd met de
slogan ‘In de kas kan alles’. De nieuwe affiches moeten de doelgroep
nieuwsgierig maken en hun kennisniveau bijspijkeren. Ook dit jaar zijn er weer
nieuwe posters ontwikkeld die dit thema ondersteunen.
Onderdeel van de vernieuwing is
bedrijven jaarrond open te stellen onder de vlag van Kom in de Kas. Afgelopen
jaar is er een kleine pilot gestart in de Bommelerwaard en Nieuwveen (meer
daarover op pagina 7).
Belangenloze inzet
Onder de paraplu van Kom in de Kas is veel mogelijk. Nieuwe
initiatieven worden van harte ondersteund. “Ieder gebied kan inmiddels met een
standaard lay-out een eigen website ontwikkelen. Gebieden geven natuurlijk hun
eigen invulling aan de open dag, met eigen evenementen. Daarmee bemoeien we ons
niet al te veel. Wel bewaken we de contouren waarbinnen Kom in de Kas plaats
vindt. Het blijft natuurlijk een open dag voor de glastuinbouw.”
Het gaat hem naar de zin, laat de
voorzitter weten. “Het blijft bijzonder dat zoveel mensen zich belangeloos
willen inzetten voor de open dag. We zijn natuurlijk met z’n allen amateurs,
maar ik heb er bewondering voor. Je moet het maar doen. Ik doe dit werk ook
niet voor mezelf, maar voor mijn collega’s en de hele sector.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten