Henk Scheele en Gé Backus:
‘Meer vertrouwen in mensen dan in ketens’
Op een zakje Hoeksche Chips staat op het eerste
gezicht een ‘gewone’ QR-code. Via een app op je mobieltje krijg je informatie
over de makers van dit lekkere regioproduct. Je kunt ook vragen stellen en
krijgt antwoord van de teler zelf. Diezelfde ‘slim ingerichte’ code werkt ook
andersom en geeft meer informatie over kijk- en koopgedrag. Hierdoor wordt de
hele keten van producent tot consument efficiënter.
Als Henk Scheele een
vergelijking maakt tussen Hoeksche Chips en het meest bekende A-merk chips dan
zijn er eigenlijk meer verschillen dan overeenkomsten. Scheele, die samen met zijn
collega’s Gerrit Rozendaal en René de Zeeuw ruim tien jaar geleden aan het
grote chipsavontuur begon, noemt ze op. “De smaak is wezenlijk anders en niet
altijd constant, omdat de aardappelrassen elkaar door het jaar heen afwisselen.
Onze chips is twee keer zo duur; de winkelier heeft een marge van 30% terwijl het
A-merk een negatieve marge heeft. We kiezen voor de allerbeste zonnebloemolie,
omdat we niet alleen voor smaak, maar ook voor gezondheid kiezen. Hoeksche chips
ligt niet bij de grote supermarktketens, alleen bij franchisers en
speciaalzaken.”
Maatwerk
De ondernemers uit de Hoekse
Waard hebben een succesvol merk in de markt gezet. “Dat ging soms met vallen en
opstaan”, legt Scheele uit, “maar als je alles zelf doet dan lukt zoveel meer.”
Wat ooit begon met een tweedehands pan uit een bejaardenhuis en een dito aardappelsnijder
is uitgegroeid tot een bedrijfshal met moderne baklijn waar twee ploegen elkaar
afwisselen.
Inmiddels verwerken zij de
helft van hun aardappelproductie tot chips en zoeken ze gericht naar rassen die
geschikt zijn om te bakken. Hun chips ligt in de business class van KLM en in
het café naast Palm Bier. Sterk zijn ze in maatwerk, dus verpakkingen voor
speciale acties of doelgroepen. Dat maakt hen een interessante partner voor
bedrijven die wat anders willen dan doorsnee.
Wisselende vragen
Op de helder doorschijnende verpakking
kun je teruglezen wie vandaag de chips bakt, evenals de houdbaarheidsdatum. Die
persoonlijke aanpak werkt. Zo krijgen de medewerkers regelmatig mailtjes als
‘lekker gebakken, Joke’. Scheele krijgt vragen per mail binnen. Die feedback
vindt hij enorm belangrijk, want daarmee kunnen hij en zijn collega’s het
productieproces verbeteren.
Eigenlijk wil hij nog veel
meer uitleggen, zoals waarom hij en zijn collega’s dierlijke mest gebruiken en
wat de waarde is van speciale akkerranden. Het duurzame karakter van de hele
onderneming kan wat hem nog veel meer aandacht krijgen.
Echte trend
“Er is een groeiende groep
burgers die wil weten waar hun eten vandaan komt. Dat is nog niet de massa,
maar het is wel een echte trend”, legt Gé Backus, directeur van Connecting
Agri&Food, uit. “Mensen hebben nu eenmaal meer vertrouwen in mensen dan in anonieme
systemen.”
Op het bedrijf van Hoeksche
Chips werkt hij nu aan een project om via de QR code en de streepjescode op de
verpakking actiever met consumenten te communiceren. Voorwaarde is dat de
ondernemer daar tijd en ruimte voor in plant.
Eind maart heeft de Zeeuwse
retailer Agrimarkt de streekproductenapp ‘De Boer @p’ geïntroduceerd met
informatie van drie leveranciers uit de streek. Backus is betrokken bij de invoering
ervan. Consumenten kunnen nu via de QR code en de streepjescode interactieve productgegevens,
twitterfeed, foto’s of video’s zien.
Er is een groeiende groep burgers die wil
weten waar hun eten vandaan komt
Interactieve en efficiënte ketens
Dat is puur informatie voor
consumenten, maar achter deze nieuwe toepassing van QR codes en streepjescodes
gaat zoveel meer schuil. Ketens zijn volgens Backus geen ketens, maar losse
schakels met een gebrekkige onderlinge communicatie. De nieuwe toepassing biedt
oplossingen voor de vaak gebrekkige en inefficiënte informatieoverdracht.
Via slimme tags kun je de
hele keten in beeld brengen en met elkaar verbinden, zoals een verwerker, een
snijderij, een transporteur of een winkel. Met behulp van ICT is het mogelijk
om informatie te achterhalen en ketens klantgerichter te maken. Op deze manier
kun je ook derving aanpakken en dat is weer goed voor voedselveiligheid en
duurzaamheid.
Voor de makers van Hoeksche
Chips kan inzicht in ketens een volgende stap worden op de ingeslagen weg. Het
is straks mogelijk te achterhalen wie de informatie op de verpakking leest. Zo
kunnen zij verder werken aan hun onderscheidend vermogen en gericht marketing
bedrijven.
“Het gaat nog veel verder”,
legt Backus uit. We gaan straks ook het kijkgedrag koppelen aan kassabon
informatie. Zo is het mogelijk om koopgedrag van typen consumenten continue te volgen
en te analyseren, met respect voor de privacy.
Meer over Hoeksche Chips
weten?
Volg hen op Facebook
Kijk ook op Internet
Dit verhaal verscheen in de juni editie van Agrarisch Nieuws van ABN AMRO Bank
Geen opmerkingen:
Een reactie posten