dinsdag, juni 24, 2014

Hoeksche Chips



Henk Scheele en Gé Backus:
‘Meer vertrouwen in mensen dan in ketens’
 

Op een zakje Hoeksche Chips staat op het eerste gezicht een ‘gewone’ QR-code. Via een app op je mobieltje krijg je informatie over de makers van dit lekkere regioproduct. Je kunt ook vragen stellen en krijgt antwoord van de teler zelf. Diezelfde ‘slim ingerichte’ code werkt ook andersom en geeft meer informatie over kijk- en koopgedrag. Hierdoor wordt de hele keten van producent tot consument efficiënter.

Als Henk Scheele een vergelijking maakt tussen Hoeksche Chips en het meest bekende A-merk chips dan zijn er eigenlijk meer verschillen dan overeenkomsten. Scheele, die samen met zijn collega’s Gerrit Rozendaal en René de Zeeuw ruim tien jaar geleden aan het grote chipsavontuur begon, noemt ze op. “De smaak is wezenlijk anders en niet altijd constant, omdat de aardappelrassen elkaar door het jaar heen afwisselen. Onze chips is twee keer zo duur; de winkelier heeft een marge van 30% terwijl het A-merk een negatieve marge heeft. We kiezen voor de allerbeste zonnebloemolie, omdat we niet alleen voor smaak, maar ook voor gezondheid kiezen. Hoeksche chips ligt niet bij de grote supermarktketens, alleen bij franchisers en speciaalzaken.”

Als je het zelf doet lukt zoveel meer 

Maatwerk
De ondernemers uit de Hoekse Waard hebben een succesvol merk in de markt gezet. “Dat ging soms met vallen en opstaan”, legt Scheele uit, “maar als je alles zelf doet dan lukt zoveel meer.” Wat ooit begon met een tweedehands pan uit een bejaardenhuis en een dito aardappelsnijder is uitgegroeid tot een bedrijfshal met moderne baklijn waar twee ploegen elkaar afwisselen.
Inmiddels verwerken zij de helft van hun aardappelproductie tot chips en zoeken ze gericht naar rassen die geschikt zijn om te bakken. Hun chips ligt in de business class van KLM en in het café naast Palm Bier. Sterk zijn ze in maatwerk, dus verpakkingen voor speciale acties of doelgroepen. Dat maakt hen een interessante partner voor bedrijven die wat anders willen dan doorsnee.

Wisselende vragen
Op de helder doorschijnende verpakking kun je teruglezen wie vandaag de chips bakt, evenals de houdbaarheidsdatum. Die persoonlijke aanpak werkt. Zo krijgen de medewerkers regelmatig mailtjes als ‘lekker gebakken, Joke’. Scheele krijgt vragen per mail binnen. Die feedback vindt hij enorm belangrijk, want daarmee kunnen hij en zijn collega’s het productieproces verbeteren.
Eigenlijk wil hij nog veel meer uitleggen, zoals waarom hij en zijn collega’s dierlijke mest gebruiken en wat de waarde is van speciale akkerranden. Het duurzame karakter van de hele onderneming kan wat hem nog veel meer aandacht krijgen.

Echte trend
“Er is een groeiende groep burgers die wil weten waar hun eten vandaan komt. Dat is nog niet de massa, maar het is wel een echte trend”, legt Gé Backus, directeur van Connecting Agri&Food, uit. “Mensen hebben nu eenmaal meer vertrouwen in mensen dan in anonieme systemen.”
Op het bedrijf van Hoeksche Chips werkt hij nu aan een project om via de QR code en de streepjescode op de verpakking actiever met consumenten te communiceren. Voorwaarde is dat de ondernemer daar tijd en ruimte voor in plant.
Eind maart heeft de Zeeuwse retailer Agrimarkt de streekproductenapp ‘De Boer @p’ geïntroduceerd met informatie van drie leveranciers uit de streek. Backus is betrokken bij de invoering ervan. Consumenten kunnen nu via de QR code  en de streepjescode interactieve productgegevens, twitterfeed, foto’s of video’s zien.

Er is een groeiende groep burgers die wil 
weten waar hun eten vandaan komt

Interactieve en efficiënte ketens
Dat is puur informatie voor consumenten, maar achter deze nieuwe toepassing van QR codes en streepjescodes gaat zoveel meer schuil. Ketens zijn volgens Backus geen ketens, maar losse schakels met een gebrekkige onderlinge communicatie. De nieuwe toepassing biedt oplossingen voor de vaak gebrekkige en inefficiënte informatieoverdracht.
Via slimme tags kun je de hele keten in beeld brengen en met elkaar verbinden, zoals een verwerker, een snijderij, een transporteur of een winkel. Met behulp van ICT is het mogelijk om informatie te achterhalen en ketens klantgerichter te maken. Op deze manier kun je ook derving aanpakken en dat is weer goed voor voedselveiligheid en duurzaamheid.
Voor de makers van Hoeksche Chips kan inzicht in ketens een volgende stap worden op de ingeslagen weg. Het is straks mogelijk te achterhalen wie de informatie op de verpakking leest. Zo kunnen zij verder werken aan hun onderscheidend vermogen en gericht marketing bedrijven.
“Het gaat nog veel verder”, legt Backus uit. We gaan straks ook het kijkgedrag koppelen aan kassabon informatie. Zo is het mogelijk om koopgedrag van typen consumenten continue te volgen en te analyseren, met respect voor de privacy.


Meer over Hoeksche Chips weten?
Volg hen op Facebook 
Kijk ook op Internet 

Dit verhaal verscheen in de juni editie van Agrarisch Nieuws van ABN AMRO Bank


Geen opmerkingen: