Vertrouwen tussen ondernemer
en bank is essentieel
Perspectief bedrijven
groeit als ondernemers hun kracht ontwikkelen
Nu er voor de tuinbouw weer lichtpuntjes aan de horizon
verschijnen, blijkt bij het opmaken van de balans dat bijna 12% van de
ondernemers nog steeds in Bijzonder Beheer bij Rabobank zit. Onderling praten
ze er nauwelijks over. De familie Van den Nouweland van Rozenkwekerij Marjoland
in Waddinxveen geeft opening van zaken, om andere ondernemers te laten zien dat
je het tij kan keren. Er is perspectief.
Joop en Mariola van den Nouweland schuiven aan tafel.
Weloverwogen hebben zij besloten om hun verhaal te doen. Met vallen en opstaan
zijn ze nu op de weg terug naar een onderneming die weer toekomstperspectief
heeft.
Aanwezig zijn ook hun adviseurs
en gesprekpartners in dit traject: Stephan Heijker, accountant bij Flynth
adviseurs en accountants, Edwin Canten en Helmus Brons namens Rabobank.
Opschaling
Het gesprek gaat terug naar het jaar 2006. Kwekerij
Marjoland had toen drie locaties, één in Bleiswijk en twee in Waddinxveen,
destijds al 20 ha groot. Joop en Mariola waren vijftigers en de nieuwe
generatie stond te trappelen om in te stappen. “Dat ging niet vanzelf”, legt
Joop uit. “De kinderen hebben andere opleidingen gedaan, maar het familiebedrijf
trok toch.” Johan en Daniël en later ook dochter Angelien en schoondochter
Magda stapten in de rijdende trein.
Het was een tijd van opportunisme
en schaalvergroting. De familie Van den Nouweland wilde zich concentreren op
één locatie. De tuin in Bleiswijk en een tuin in Waddinxveen werden verkocht en
er werden bedrijven aangekocht. Zo ontstond één ruime, rechthoekige kavel van
20 ha.
Veel tijd staken ze in de
logistiek rond de nieuwbouw. Niet alleen wilden ze een centrale sorteer- en
verpakkingsruimte, maar ook het verwarmingssysteem en het watergeefsysteem van
de afzonderlijke blokken werden gekoppeld. Joop voelde zich goed bij deze
beslissing en hield zich intensief bezig met het bedenken van technische
oplossingen. Voorbeeld daarvan is de kas boven de verwerkingsruimte en de
speciaal ontworpen luchtbehandelingskasten die
de nieuwbouw kreeg. Kortom, hier stond een innovatieve familie aan het roer,
voorbereid op de toekomst.
Optelsom
De crisis in de tuinbouw haalde hen in en bracht verandering
in die situatie. Van den Nouweland moest op dat moment nog gaan bouwen. Hij
schoof de daadwerkelijke bouw van de kassen zoveel mogelijk door om nog te
kunnen profiteren van de dalende staalprijzen, zoals meer ondernemers in die
tijd deden. Maar op dat moment begon de waarde van het vastgoed en de
grondprijs al te dalen.
“Het leek wel een optelsom”, legt
hij uit. Zo had de rozenkwekerij de helft van het energieverbruik voor drie
jaar vastgelegd, terwijl de gasprijzen daalden. Eveneens werd een renteswap
afgesloten op de lening. Achteraf heeft hij spijt van het aangaan van die
renteswap. Hij vindt dat de bank hem beter had moeten voorlichten over het
risicovolle derivaat.
Rol van de bank
“In een periode van opschaling loopt een bedrijf een groter
risico, waardoor het risicoprofiel wijzigt”, legt Stephan Heijker uit. “Hoe de
bank reageert op een veranderend risicoprofiel is niet altijd even transparant
voor de ondernemer en ook niet voor Flynth.”
Van den Nouweland: “Als
ondernemer leer je hiervan, maar er zitten zeker pijnpunten. Mijn advies aan de
bank is om veel aandacht te geven aan het koppelen van de juiste accountmanager
of adviseur aan de juiste ondernemer.” Hij doelt hier op de zorgplicht van de
bank, waarbij de accountmanager zou moeten aanvoelen waar kansen liggen voor de
ondernemer, maar hem ook wijst op de gevolgen als het minder goed gaat. “Er
hoort een zakelijke afstand te zijn, maar de balans moet goed zijn”, vindt hij.
Ondernemingsplan
Na de nieuwbouw stond het bedrijf er financieel niet sterk
voor. Voor Rabobank was het moment aangebroken om aan de bel te trekken. Edwin
Canten: “Wij concludeerden dat er reden was om bezorgd te zijn.”
Op het moment dat de eerste
afspraak met Bijzonder Beheer werd gepland had de familie de bedrijfsvoering in
een ondernemersplan vastgelegd, dus waren zij goed voorbereid op een moeilijk
gesprek. “De oorspronkelijk toegewezen accountmanager had geen klik met ons
bedrijfsplan en stelde voor een deel van het bedrijf te verkopen. Ik had het
gevoel dat hij het stuur van ons bedrijf wilde overnemen.” De pijn zit niet
alleen in het feit dat het bedrijf er zo kwetsbaar voor stond, maar dat hij zo
persoonlijk werd aangevallen.
Achteraf gezien stoort het hem
dat de adviseur weinig inzicht had van het reilen en zeilen van een
tuinbouwbedrijf. De zorgvuldig in elkaar gestoken logistieke puzzel om van
meerdere blokken één efficiënt geheel te maken doorzag hij niet. “Dit zijn
zeker investeringen die je in eerste instantie niet herkent, maar de logistieke
investeringen zijn erg belangrijk voor een goed rendement op de lange termijn
op gebied van water, energie en arbeid. Ik adviseer de bank daarom om uiterst
zorgvuldig te zijn wie je naar welke ondernemer stuurt.”
Menselijke kant
De eerste twee jaren waren de gesprekken lastig, maar na
verloop van tijd ontstond er meer vertrouwen. Mariola daarover: “Het was toen
een hectische tijd. Iedereen, ook de bank, was aan het zoeken naar een goede
oplossing.”
Terugkijkend concluderen Canten
en Brons hetzelfde. De afdeling Bijzonder Beheer komt heel dicht bij de mens
achter de ondernemer. Ook zij hebben moeten leren omgaan met moeilijke
situaties op familiebedrijven en het blijft lastig om een moeilijke boodschap
te brengen. Canten: “Maar het contact van mens tot mens is en blijft ook de
mooiste kant van ons vak.”
Heijker: “Bij banken ligt de
nadruk op risicobeheersing, maar wanneer dat leidt tot een faillissement dan
loopt de bank uiteindelijk meer schade op. Wat hier aanvankelijk gebeurde is
een vorm van ouderwets bankieren. Je moet juist de kansen van een bedrijf
afwegen en daarop voort bouwen.” Van den Nouweland: “De crux zit in vertrouwen
in het ondernemersteam. Wanneer dat vertrouwen er is kan de ondernemer door.”
Lange weg terug
De vervolggesprekken verliepen veel beter, nadat Van den
Nouweland flink aan de bel trok in Utrecht. Andere adviseurs werden op de zaak
gezet, die meer verstand hadden van tuinbouwondernemingen.
Een nieuw plan van aanpak kwam op
tafel. Aan de energieafspraken en de renteswap was op dat moment niets te
veranderen, maar er waren genoeg andere uitdagingen. Marjoland teelde
bijvoorbeeld een rozenras dat eigenlijk aan het eind van de levenscyclus was.
De ondernemer stelde voor om het gewas in delen te vervangen en vijf
verschillende rassen te planten om zo het risico te spreiden. Dat was een
kostbare aangelegenheid, waarvoor moest worden geïnvesteerd. De motivatie en
overtuigingskracht van de ondernemers zorgde er voor dat de bank mee ging in
dit voorstel.
Brons: “De weg terug was lastig.
Het waren soms moeilijke gesprekken.” De rozenteler herinnert zich momenten dat
hij de adviseurs van de bank rondleidde over het bedrijf, plannen presenteerde,
ze een kijkje in de keuken gaf en hen de kneepjes van het vak uitlegde.
Daardoor kwamen ze nader tot elkaar, zodat de verbeteringen die hij voorstelde
uiteindelijk inzichtelijk werden.
Reorganisatie
Een belangrijk onderdeel van het proces is de reorganisatie
van het directie- en managementteam. De kinderen pakken inmiddels ieder een
deel van de taken van hun ouders op. Daniël is zich steeds meer aan het
toeleggen op organisatorische zaken en verkoop. Johan richt zich op de
operationele zaken. Ondertussen werken Angelien en Magda samen op gebied van
personeel en organisatie en boekhouding.
Samen met de directie staat er
een team van twaalf managementleden die het bedrijf aansturen. Zij zijn heel
hecht met elkaar. Er zijn verschillende teams van ieder ongeveer zes mensen die
het productieproces uitvoeren. Zij worden aangestuurd door een chef, die tevens
meewerkt in het team. Als team overzien zij ieder een deel van het bedrijf en
voelen zich daar verantwoordelijk voor.
Ook het contact met de externe
accountant verloopt soepeler. Marjoland werkt met het managementinformatiesysteem
FlynthVision, dat een flinke evolutie heeft doorgemaakt. Heijker: “We kunnen nu
veel sneller schakelen, want wij kunnen nu optimaal en op basis van realtime
cijfers samenwerken en adviseren.”
Einde in zicht
Gezien de positieve veranderingen die op alle vlakken hebben
plaatsgevonden zou je kunnen concluderen dat Marjoland zo langzamerhand
afscheid mag nemen van Bijzonder Beheer. Eerlijk gezegd staan ze te trappelen,
want wanneer het risicoprofiel van het bedrijf verbetert zal ook de rente voor
bepaalde leningen dalen.
Zover is het echter nog niet. Het
rozenbedrijf is deze zomer geconfronteerd met een bacterieziekte, waardoor 6 ha
(jonge) rozen moest worden gerooid. Een forse tegenslag, die zomaar het tij zou
kunnen keren. De ondernemer heeft de bank direct geïnformeerd over deze
situatie. Bijzonder Beheer heeft echter door de jaren ingezien dat de huidige
strategie effectief is. Brons: “We gaan er vanuit dat we hier ook uitkomen. De
overstap van Bijzonder Beheer naar de ‘gewone’ afdeling is wat ons betreft slechts
een jaar uitgesteld.”
Emotionele tijd
Terugkijkend op de afgelopen acht jaar heeft de familie Van
den Nouweland een lang, intensief en emotioneel proces doorstaan. Mariola zegt
het in haar woorden: “Het was zwaar, maar als familie zijn we vele malen
hechter geworden dan ervoor.” “Wij zijn meer terug gegaan naar de essentie”,
vult Joop haar aan. “Je moet als ondernemer echt naar jezelf durven kijken en
de regie in handen houden. We zijn daardoor een stuk professioneler en ook wel
zakelijker en harder geworden.”
Waarom lukt het Marjoland nog
steeds om het hoofd boven water te houden, terwijl andere rozenbedrijven wel
het veld moesten ruimen? Brons verwoordt het als volgt: “Het is een optelsom
van veel bedrijfseconomische aspecten. Daarnaast is het belangrijk dat dit
bedrijf een goede strategie hanteert en goede opvolgers heeft. Bovendien heeft
de openheid, de opstelling en positieve benadering van de ondernemers
bijgedragen aan het herstel.”
De reorganisatie heeft ervoor
gezorgd dat Joop en Mariola geen vaste taken meer hebben en met een helikopterview
kunnen coachen. Hun ervaring is erg belangrijk voor het bedrijf. Nog niet met
pensioen, maar wel meer ‘in control’.
Het proces dat een
onderneming doormaakt in een periode van intensieve begeleiding verloopt niet
altijd soepel, want er staat voor beide partijen veel op het spel. Daarbij is
het belangrijk dat mensen elkaar begrijpen en respect voor elkaar blijven
houden zonder dat emoties de overhand nemen.
Voor de crisis was de periode waarin een bedrijf onder
Bijzonder Beheer werd gesteld gemiddeld twee jaar. Tegenwoordig is die periode
veel langer, zodat bedrijven de gelegenheid en ruimte krijgen om zich te
herstellen.
Als een onderneming in zwaar weer
komt, volgt een eerste kennismaking met een contactpersoon van deze afdeling en
de eigen accountmanager. Langzamerhand wijzigt het team rond de ondernemer,
afhankelijk van de expertise die nodig is. Dit proces zou heel geleidelijk
moeten plaatsvinden. Helaas is dat niet altijd zo gebeurd, erkent Rabobank. De
heftigheid van de crisis heeft iedereen overvallen, ook de bank en haar
medewerkers. In zogenaamde klantenarena’s, feedback gesprekken en een
klachtenloket zoekt de bank inmiddels proactief de dialoog met haar klanten
over het proces en de relatie.
In sommige gevallen zijn
beslissingen genomen die achteraf gezien als onterecht zijn ervaren door
betrokken ondernemers. Rechtszaken kunnen uitwijzen of dit inderdaad zo is.
Vonnissen kunnen nodig zijn om ondernemers én bankiers handvatten te geven voor
correct handelen.
Risico en plicht
In het verleden bestond de afdeling Bijzonder Beheer uit
zeer ervaren medewerkers die lange tijd binnen de bank werkzaam waren. De
omvang van de crisis en de daarop volgende financieringsproblemen zorgde er
voor dat de afdeling buitenproportioneel groeide. Ook bleek al snel dat de weg
naar herstel langer zou gaan duren.
Een bank heeft als doelstelling
om haar risico zoveel mogelijk te beperken. Verkoop en faillissementen bieden
daartoe vaak geen oplossing. Vandaar de insteek om samen met kansrijke
ondernemers naar een beter rendement te groeien. Bovendien is transparantie en
goed communiceren noodzakelijk en eisen ondernemers opening van zaken. Nog
altijd zal de bank een risicoafweging maken en vervolgens een traject
uitstippelen, maar de bank heeft ook de plicht naar ondernemers toe om zich
goed te verantwoorden.
Of een bedrijf een doorstart kan maken
of gedwongen moet stoppen hangt samen met open, eerlijk overleg en een
proactieve houding. Intussen zijn de eerste tekenen van herstel zichtbaar. De
afdeling Bijzonder Beheer zit inmiddels op een lagere capaciteit dan op het
hoogtepunt is ingezet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten