Potplantenteler lanceert
label ‘Bee friendly grown’
‘Voorzichtig met onze
bijen, dat moeten
we vertellen’
Niet alleen burgers maken zich zorgen om de bijenstand,
telers denken daar net zo over. Tim Koene bijvoorbeeld wil alleen middelen
toepassen die niet schadelijk zijn voor bestuivers. Dat doet hij met het label
‘Bee Friendly Grown’. Om deze boodschap duidelijk en krachtig over te brengen
zoekt hij naar collega’s die daar net zo over denken.
Het is topdrukte bij Beauty Plants in Maasland. Terwijl
vader Nol Koene in de auto met aanhanger het erf af rijdt heeft zoon Tim zijn
mobieltje in de aanslag. De bestellingen rollen binnen. Op het 4,5 hectare
grote bedrijf zijn vader en zoon actief in drie takken van sport. De hoofdteelt
is de bloeiende heester Camellia, die verwant is aan de theeplant. Het tweede
gewas is Anigozanthos, ofwel het kangoeroepootje. Deze plant wordt voornamelijk
geteeld als snijbloem, maar de familie Koene teelt deze als potplant. Het derde
gewas is de kuipplant Mandeville, waarvan de familie Koene de serie Sundaville
teelt.
Het was niet vanzelfsprekend dat Tim in het bedrijf zou komen. Hij studeerde bouwkunde. Met name het creatieve, het ontwerpen sprak hem aan. Toch besloot hij drie jaar geleden om in de voetsporen van zijn vader te treden. Tot op heden bevalt hem dat goed. Vooral als hij de kans krijgt om nieuwe ideeën uit te werken.
Biologische bestrijding
Op het bedrijf gaat veel aandacht naar biologische
bestrijding van ziekten en plagen. Dat is niet verwonderlijk, want Nol teelde
jarenlang paprika’s en heeft veel ervaring opgedaan met geïntegreerde
gewasbescherming. Hij schakelde tien jaar geleden over van groente naar
potplanten. Voor hem was het dus logisch om die kennis toe te passen in zijn
nieuwe teelt. Eigenlijk lukt dat bijzonder goed. Een groot deel van de
chemische bestrijding kan achterwege blijven. De potplantentelers laten zich
hierin begeleiden door Benfried.
De afzet van de potplanten vindt
vooral binnen Europa plaats. Engeland, Duitsland en Frankrijk zijn belangrijk, net
als Oostenrijk en Zwitserland. “Steeds vaker kregen wij signalen van handel en
winkelketens uit die landen of we producten kunnen telen die bij-vriendelijk
zijn geteeld”, vertelt Tim. “Daarom zijn we in overleg met onze adviseur gaan
kijken welke middelen wij kunnen vermijden, waaronder de neonicotinoïden.”
Respect voor de natuur
De vraag van de afnemers was niet het enige motief om die
weg te bewandelen. Het komt ook voort uit een gevoel om respectvol met de
natuur om te gaan. “We kunnen niet zonder bestuivers, zoals bijen, daar moeten
we voorzichtig mee omgaan.”
De zorg om de bijenstand en de
mogelijkheden die er zijn om daar rekening mee te houden willen vader en zoon
graag overbrengen op collega’s. “Als we dit alleen doen blijft het bij een
klein initiatief dat nauwelijks zoden aan de dijk zet”, gaat hij door. “Wij
willen dit laten uitgroeien.” Uiteraard voldoen de telers aan de eisen voor
MPS, maar die gaan hen niet ver genoeg. Overstappen op volledig biologisch
geteeld product (SKAL) is een stap te ver. Ze willen de mogelijkheid houden om
te corrigeren als dat nodig is, maar dan wel met middelen die bestuivers niet
schaden.
Boodschap vertellen
De potplantentelers willen hun inspanning ook delen met
consumenten, zodat zij bewust kunnen kiezen voor bij-vriendelijk geteelde
planten. “Ik kan natuurlijk wel voldoen aan de vraag van handel en afnemers,
maar dan komt de boodschap niet verder dan deze marktpartijen. De consument kan
dan nog geen bewuste keuze maken”, legt hij uit. “Pas dan kan er meer vraag
ontstaan. Wij proberen met zorg om te gaan met de natuur. Die boodschap willen
we overbrengen op iedereen die onze producten koopt.”
Voor Koene is de oplossing
tamelijk eenvoudig: maak het duidelijk op de verpakking. Daarom heeft hij samen
met ASQ, leverancier van zelfklevende etiketten, een sticker voor iedere pot
ontwikkeld. Op deze sticker staat een bij, met de tekst ‘Bee Friendly Grown’.
Het beeldmerk is inmiddels beschermd. Vanaf begin april krijgt iedere plant die
het bedrijf verlaat een sticker mee. De volgende stap is om het beeldmerk te
integreren in steeketiketten en hoezen.
Proces borgen
Het stickeren van het eindproduct is niet de enige actie die
Koene doet. Hij zal moeten kunnen aantonen dat zijn planten schoon zijn. Daarom
wil hij zijn producten regelmatig laten bemonsteren, zodat hij kan aantonen dat
hij schoon werkt.
Dit borgen geldt voor het hele
productieproces. Stekken van de kangoeroepootjes importeert hij bijvoorbeeld
uit Zuid-Afrika. In de opkweekfase mogen bepaalde middelen dus niet worden
gebruikt, omdat ze later altijd zijn te traceren. Regelmatig koopt hij nieuwe
moerplanten aan om zelf stekken te nemen. Ook die planten moeten voldoen aan
deze eisen.
Samen sterk
Het bedrijf wil het label delen met andere
sierteeltbedrijven die grote stappen hebben gemaakt in geïntegreerde
gewasbescherming en die kunnen aantonen dat zij alleen bij-vriendelijke
middelen gebruiken. “Samen zijn we veel sterker en kunnen we een beweging in
gang zetten. Zo wordt het label veel krachtiger en gaat het ook opvallen. Ik
nodig daarom iedereen uit om mee te doen en dit idee verder uit te werken.”
De afnemers van de producten zijn
al enthousiast over dit initiatief. De leverancier van de geïntegreerde
bestrijding staat er eveneens volmondig achter. “We zien dat de sierteelt volop
aan de slag gaat met geïntegreerd telen” vertelt Janette van de Werken van Benfried.
Dagelijks krijgt zij vragen van telers die één of meer plagen op hun bedrijf
willen gaan aanpakken met natuurlijke vijanden. “Wij vinden het een mooie
ontwikkeling, die het verdient om uit te dragen naar consumenten. Dat kan prima
met dit label.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten