donderdag, september 20, 2012

Auberginepromotie



Vijfjarenplan voor betere prijs en afzet

Barbecue geeft aubergine een nieuw culinair gezicht

‘Verdraaid lekker’ vindt teler Ted van Luijk de schijfjes gemarineerde aubergine van de barbecue. Dat de van nature zo neutrale vrucht zo bijzonder van smaak zou zijn had zelfs hij niet verwacht. Deze zomer trekt een speciale truck door het land. Gevolg van de campagne ‘Ik ben ook lekker op de BBQ’.

Hoe mooi de aanblik ook is van het prachtige paars in het groenteschap, aubergines verkopen zichzelf niet. Consumenten uit zuidelijke landen weten er wel raad mee, maar Noordeuropeanen weten nog steeds niet wat ze met een aubergine moeten doen. Zo nu en dan verdwijnt een vrucht in een wokgerecht, moussaka of ratatouille, maar dat is het dan wel zo’n beetje.
Voordat Ted van Luijk in 1999 overstapte van de tomatenteelt op aubergine was hij ook niet bekend met de culinaire mogelijkheden van de paarse vruchten, maar dat is door de jaren wel veranderd. Met een paars schort voorgebonden prijst hij ze aan bij het publiek. Maar meestal is hij gewoon op de tuin te vinden, waar hij samen met zoon Dennis jaarrond aubergines teelt op 26.000 m2.

Krachten bundelen
Het areaal is door de jaren vrij stabiel gebleven, maar ook bij aubergine is de schaalvergroting doorgegaan. Op het moment dat Van Luijk overschakelde waren er nog 67 auberginetelers. Nu zijn er nog ongeveer twintig bedrijven over, gezamenlijk goed voor 100 ha. Dat staat in schril contrast met de 1.800 ha die in Spanje staat en waarvan de vruchten grotendeels op dezelfde afzetmarkt – voornamelijk Duitsland – terecht komen.
De Nederlandse telers moeten zich dus onderscheiden om op te vallen in die markt. Toen in de zomer van 2006 de organisatie A8 werd opgericht was het gezamenlijke doel om krachten te bundelen. De A8 is een samenwerkingsverband van Nederlandse auberginetelers en vertegenwoordigt 80% van het aubergineareaal. Remco van der Hoeven van Florpartners begeleidt de telers. Van Luijk is penningmeester.

Verbeterde rassen
Een belangrijke mijlpaal is het moment waarop de auberginetelers een gezamenlijk kwaliteitsprotocol hebben opgesteld. Daarin hebben zij afgesproken een aantal kwalitatief mindere rassen niet meer te telen en over te stappen op nieuwe, verbeterde rassen die stekelvrij zijn en homogene vruchten hebben. Daarmee hoopten ze op een betere prijsvorming, maar dat is tot nu toe niet echt gelukt. “Wij staan achter de nieuwe rassen, maar het nadeel is wel dat ze minder produceren en er zit meer werk in”, legt de teler uit. “En dan is die mindere prijsvorming natuurlijk een tegenvaller.”

Makkelijk te bereiden
Twee jaar geleden schreef de A8 een vijfjarenplan om de aubergine beter te positioneren. Dit plan bevatte onder anderen promotionele activiteiten. De telers laten het Productschap Tuinbouw een extra heffing innen, waardoor alle Nederlandse auberginetelers meebetalen aan deze generieke promotie campagne. Aubergine liep tot 2011 mee in het Colourfultaste programma, samen met komkommer en paprika, maar heeft nu ook een eigen campagne opgezet die in eerste instantie is gericht op de Nederlandse markt.
Aangezien de productie in de zomermaanden fors toeneemt en de consumptie dan juist afneemt, ontstond het idee om aubergine te koppelen aan zomerse activiteiten, dus de barbecue. Zo ontstond ‘Ik ben ook lekker op de BBQ’, waarvan de aftrap plaats vond tijdens Kom in de Kas. Met een speciale demonstratietruck bezochten een kok, enkele charmante assistentes en een of twee telers tussen half mei en eind augustus steden en evenementen, zoals het Nederlands kampioenschap barbecueën. Uitgangspunt is dat aubergine weliswaar niet rauw kan worden gegeten, maar wel heel makkelijk te bereiden is. Met een slimme marinade is het een heel verrassend lekker gerecht en heel snel klaar.
            “Leuk om te doen”, vindt Van Luijk die zelf regelmatig bij de demonstraties aanwezig is. Een paar van zijn collega’s denken er net zo over, hoewel het niet iedereen gegeven is om doelmatig hun product aan de consumenten te ’verkopen’.

Slagers en groenteboeren
Van der Hoeven vertelt dat er ondertussen ook een actie met Nederlandse retailers is gestart. Daar liggen aubergines in flow-pack, met een sticker om extra aandacht te vragen, uitgevoerd door The Greenery in samenwerking met handelsbedrijf Scherpenhuizen. In juni is een campagne gestart bij de klanten van 550 keurslagers en 175 groentespecialisten. Keurslagers hebben varkensfilet met aubergine bereid en de groentespecialisten hebben receptenfolders uitgedeeld. Uiteraard is er ook aandacht voor aubergine in ‘Het huis van de smaak’ op de Floriade.
De reacties van groenteboeren waren iets uitbundiger dan van slagers. Kennelijk is aubergine voor slagers een vreemde eend in de bijt. Van Luijk: “Maar ik merk dat aubergine ook nog niet echt is doorgedrongen tot veel groentespeciaalzaken.” Vaak nemen zij niet de moeite om het product in te kopen als in hun omgeving ook een supermarkt zit die deze vruchten altijd op het schap heeft. Inmiddels zijn er wel een paar winkels overstag, door het enthousiasme waarmee hij ze over de streep trekt.

Het groene ei
Ook is er over nagedacht om de interactie met consumenten te verbeteren. Zo is er een facebookpagina gemaakt met de naam van de campagne. Publiekstrekker is een fotowedstrijd om de leukste barbecue-foto. De importeur van de ‘Big Green Egg’ barbecue heeft een aantal exemplaren beschikbaar gesteld voor de winnaars.
De campagne wordt jaarlijks geëvalueerd. Hoewel alle registers zijn opengezet beseft Van Luijk wel dat het effect nog bescheiden is. De actie met de truck vindt hij geweldig, maar het bereik is beperkt. “Ook al spreek je op een dag heel veel mensen, het blijft uiteraard een kleine groep”, legt hij uit. “Onze doelstelling is natuurlijk dat de totale consumptie moet gaan stijgen.”

Uitbreiding Duitsland
De campagne krijgt mogelijk een uitbreiding naar Duitsland. Daar gaan immers de meeste Hollandse aubergines heen. Van der Hoeven: “Zo’n initiatief komt pas van de grond als je telers hebt die er gevoel bij hebben. Wij kunnen van alles bedenken, maar als zij er geen energie in stoppen komt er ook niets uit. Mensen die in staat zijn om met enthousiasme aan een dergelijke campagne mee te doen, zetten de puntjes op de i.” 


Geen opmerkingen: