woensdag, november 28, 2012

Marketing violen



Peter van der Plas en Mirjan den Drijver:
‘Door dit viooltje zullen we Marlies niet vergeten’

Perkgoedteler Peter van der Plas is creatief met violen. Van de vele concepten die hij bedenkt, blijven er altijd ideeën op de plank liggen voor later. Soms vallen alle puzzelstukjes ineens op hun plaats. Zoals bij ‘Penny Marlies’. Een bijzondere viool, met een bijzonder verhaal.

“Kom eens even kijken naar de hangviolen”, wenkt Peter van der Plas. En weg is hij, de kas in. Daar hangt een zoete violengeur boven de bloeiende potten. Het is een nieuw concept met de naam ‘Cool Wave’, een selectie van kleuren in een hangpot die nu, in het najaar, al volop sierwaarde heeft. Verder loopt hij alweer, richting proeftuin.
“Het was hoog tijd om grote schoonmaak te houden”, vertelt hij. Tussen vers aangeplante perken vaste planten staan grote potten violen, die zich moeten bewijzen op hun gebruikswaarde. Tot voor kort stond daar ook een grote, helderblauwe ‘opoefiets’ in het herdenkingshoekje van Marlies. Tijdelijk is dit plekje weggehaald, maar daar komt binnenkort verandering in.


Niet vergeten
“Ik werk al jaren lang samen met Lodewijk Hoekstra, van het RTL4 programma ‘Eigen Huis & Tuin”, steekt de perkgoedteler van wal. Lodewijk kreeg op een dag een mailtje van Marlies Bijl uit Terneuzen, een meisje van 16 jaar met leukemie. Zij was ernstig ziek en wilde graag dat ze na haar dood niet vergeten zou worden. Hoekstra legde dit verzoek voor aan de perkgoedteler, die ook al jaren lang met enige regelmaat brainstormt met marketingadviseur Mirjan den Drijver over nieuwe plannen.
Hij heeft eveneens goede contacten met zaadleveranciers en test vaak hun nieuwe veredelingsproducten uit. Aan Goldsmith Seeds vroeg hij of er een viooltje in de maak was dat nog geen officiële naam had. Inderdaad had het bedrijf zojuist een nieuwe kleinbloemige viool met perspectief in het vizier. Er waren alleen nog niet veel planten beschikbaar. Van der Plas nam deze planten mee naar Terneuzen om ze aan Marlies te laten zien met de vraag of ze het leuk zou vinden als deze viool haar naam zou dragen. Voor haar ging een grote wens in vervulling. Tussen beide families ontstond intensief e-mailcontact. Helaas was de tiener weinig tijd gegund. Een paar maanden later overleed ze.                

Actie voor Kika
Daarmee stopt het verhaal niet. In de korte tijd dat het meisje nog kon genieten van haar viooltje ontwikkelden de teler en de marketingadviseur een concept en een huisstijl voor ‘Penny Marlies’, met haar profiel in een appelgroene achtergrond. “Marlies hield van felle kleuren”, legt de teler uit.
Samen met Praxis werd een week lang een actie gehouden met ‘Penny Marlies’ in Rotterdam. De consumentenprijs van deze violen lag twee keer zo hoog als gebruikelijk. Marlies wilde graag dat de helft van dit bedrag naar Kika zou gaan. Uiteindelijk leverde dit project een cheque van € 6.000,- op. Hart van Nederland van SBS besteedde er aandacht aan. De familie Van der Plas maakte een speciale herdenkingsplaats voor Marlies in hun eigen proeftuin. Een kleurig plekje, omdat de tiener erg van felle kleuren hield.

Veel ideeën
Den Drijver: “Dit was een project dat in korte tijd tot stand kwam en goed slaagde door de speciale inzet van de teler. We hebben door de jaren zeker wel dertig hele andere projecten bedacht. Peter is de innovator en samen brainstormen we hoe we dit kunnen gaan vormgeven. Een aantal ideeën ligt op de plank, andere worden daadwerkelijk uitgevoerd. Steeds moet je in het achterhoofd houden dat alle schakels in de keten voordeel moeten behalen van jouw idee.”
In het geval van ‘Penny Marlies’ was de weg niet zo heel erg moeilijk. Het perkgoedbedrijf levert al jaren aan de bouwmarkt, dus de goodwill was aanwezig voor het aanzwengelen van deze actie. Van der Plas: “Toch moest ik ter plaatse nog ingrijpen, zodat de presentatie optimaal was. Ook dat hoort erbij. Elkaar scherp houden.”

Problemen signaleren
“We weten nog zo weinig van de consument”, zegt de teler. “Ik heb veel geleerd van de jaren dat ik achter de schermen meewerkte aan televisieprogramma’s of aan consumentenacties. Het gaat er om dat je je open stelt voor mensen om je heen. Je moet dus vooral praten met de mensen op de werkvloer en signaleren welke problemen zij ondervinden met het verkopen en presenteren van jouw product.”
Van der Plas vindt het niet ingewikkeld om de informatie die hij verzamelt om te zetten naar ideeën. De daadwerkelijke uitvoering vraagt meer inspanning en heeft – volgens zijn zeggen – een positieve benadering nodig. “Ik ervaar de schakels tussen teler en consument als een stroperige laag, waar je doorheen moet komen. Pas als iedere schakel het belang van goede marketing herkent en erkent dan kan er wat gebeuren”, vindt hij. “Uiteindelijk kun je je zo van andere leveranciers onderscheiden door de meest ontzorgende partij te zijn.”

Iedereen moet ‘wijzer’ worden
Den Drijver: “Marketing bedrijven is een proces. Het helpt als je een punt aan de horizon prikt waar je naar toe wilt, dan ga je met kleine stapjes die kant op. Eerst stel je vast hoe je gezien wilt worden (positionering) en welke klantbenadering bij jou past (marketingstrategie). Elk nieuw project of idee toets je aan deze uitgangspunten. Brengt het je een stapje dichter bij je einddoel? Pas als je deze vraag positief kunt beantwoorden, start je met het bouwen van het concept. Dit begint met het vaststellen van de voordelen voor elke schakel afzonderlijk.”
Iedereen moet er ‘wijzer’ van worden, anders heeft het geen kans van slagen. Pas later volgt de huisstijl en de ontwikkeling van de communicatiemiddelen. “Soms betekent het dat een idee wel is uitgewerkt, maar nog niet rijp is voor de markt. Op andere momenten kan een project snel aanslaan, zoals bij ‘Penny Marlies’.”

Nieuwe partij
“De ‘Penny Marlies’ blijft in mijn assortiment”, vertelt Van der Plas. “We hebben alweer een partij gezaaid. Ik heb aan Marlies beloofd dat ze niet vergeten zou worden dus hier gaan we mee door. Evenals de herdenkplaats die na de renovatie van onze proeftuin weer terug komt. Jullie horen daar nog van.”

Geen opmerkingen: