Peter van der Plas en Mirjan
den Drijver:
‘Door dit viooltje zullen we Marlies niet vergeten’
Perkgoedteler Peter
van der Plas is creatief met violen. Van de vele concepten die hij bedenkt,
blijven er altijd ideeën op de plank liggen voor later. Soms vallen alle
puzzelstukjes ineens op hun plaats. Zoals bij ‘Penny Marlies’. Een bijzondere
viool, met een bijzonder verhaal.
“Kom eens even kijken naar de hangviolen”, wenkt Peter van
der Plas. En weg is hij, de kas in. Daar hangt een zoete violengeur boven de
bloeiende potten. Het is een nieuw concept met de naam ‘Cool Wave’, een
selectie van kleuren in een hangpot die nu, in het najaar, al volop sierwaarde
heeft. Verder loopt hij alweer, richting proeftuin.
“Het was hoog tijd om grote
schoonmaak te houden”, vertelt hij. Tussen vers aangeplante perken vaste
planten staan grote potten violen, die zich moeten bewijzen op hun gebruikswaarde.
Tot voor kort stond daar ook een grote, helderblauwe ‘opoefiets’ in het
herdenkingshoekje van Marlies. Tijdelijk is dit plekje weggehaald, maar daar
komt binnenkort verandering in.
Niet vergeten
“Ik werk al jaren lang samen met Lodewijk Hoekstra, van het
RTL4 programma ‘Eigen Huis & Tuin”, steekt de perkgoedteler van wal.
Lodewijk kreeg op een dag een mailtje van Marlies Bijl uit Terneuzen, een
meisje van 16 jaar met leukemie. Zij was ernstig ziek en wilde graag dat ze na
haar dood niet vergeten zou worden. Hoekstra legde dit verzoek voor aan de
perkgoedteler, die ook al jaren lang met enige regelmaat brainstormt met
marketingadviseur Mirjan den Drijver over nieuwe plannen.
Hij heeft eveneens goede
contacten met zaadleveranciers en test vaak hun nieuwe veredelingsproducten
uit. Aan Goldsmith Seeds vroeg hij of er een viooltje in de maak was dat nog
geen officiële naam had. Inderdaad had het bedrijf zojuist een nieuwe
kleinbloemige viool met perspectief in het vizier. Er waren alleen nog niet
veel planten beschikbaar. Van der Plas nam deze planten mee naar Terneuzen om
ze aan Marlies te laten zien met de vraag of ze het leuk zou vinden als deze
viool haar naam zou dragen. Voor haar ging een grote wens in vervulling. Tussen
beide families ontstond intensief e-mailcontact. Helaas was de tiener weinig
tijd gegund. Een paar maanden later overleed ze.
Actie voor Kika
Daarmee stopt het verhaal niet. In de korte tijd dat het
meisje nog kon genieten van haar viooltje ontwikkelden de teler en de
marketingadviseur een concept en een huisstijl voor ‘Penny Marlies’, met haar
profiel in een appelgroene achtergrond. “Marlies hield van felle kleuren”, legt
de teler uit.
Samen met Praxis werd een week
lang een actie gehouden met ‘Penny Marlies’ in Rotterdam. De consumentenprijs
van deze violen lag twee keer zo hoog als gebruikelijk. Marlies wilde graag dat
de helft van dit bedrag naar Kika zou gaan. Uiteindelijk leverde dit project
een cheque van € 6.000,- op. Hart van Nederland van SBS besteedde er aandacht
aan. De familie Van der Plas maakte een speciale herdenkingsplaats voor Marlies
in hun eigen proeftuin. Een kleurig plekje, omdat de tiener erg van felle
kleuren hield.
Veel ideeën
Den Drijver: “Dit was een project dat in korte tijd tot
stand kwam en goed slaagde door de speciale inzet van de teler. We hebben door
de jaren zeker wel dertig hele andere projecten bedacht. Peter is de innovator
en samen brainstormen we hoe we dit kunnen gaan vormgeven. Een aantal ideeën
ligt op de plank, andere worden daadwerkelijk uitgevoerd. Steeds moet je in het
achterhoofd houden dat alle schakels in de keten voordeel moeten behalen van
jouw idee.”
In het geval van ‘Penny Marlies’
was de weg niet zo heel erg moeilijk. Het perkgoedbedrijf levert al jaren aan
de bouwmarkt, dus de goodwill was aanwezig voor het aanzwengelen van deze
actie. Van der Plas: “Toch moest ik ter plaatse nog ingrijpen, zodat de
presentatie optimaal was. Ook dat hoort erbij. Elkaar scherp houden.”
Problemen signaleren
“We weten nog zo weinig van de consument”, zegt de teler.
“Ik heb veel geleerd van de jaren dat ik achter de schermen meewerkte aan
televisieprogramma’s of aan consumentenacties. Het gaat er om dat je je open
stelt voor mensen om je heen. Je moet dus vooral praten met de mensen op de
werkvloer en signaleren welke problemen zij ondervinden met het verkopen en
presenteren van jouw product.”
Van der Plas vindt het niet
ingewikkeld om de informatie die hij verzamelt om te zetten naar ideeën. De
daadwerkelijke uitvoering vraagt meer inspanning en heeft – volgens zijn zeggen
– een positieve benadering nodig. “Ik ervaar de schakels tussen teler en
consument als een stroperige laag, waar je doorheen moet komen. Pas als iedere
schakel het belang van goede marketing herkent en erkent dan kan er wat gebeuren”,
vindt hij. “Uiteindelijk kun je je zo van andere leveranciers onderscheiden
door de meest ontzorgende partij te zijn.”
Iedereen moet ‘wijzer’
worden
Den Drijver: “Marketing bedrijven is een proces. Het helpt
als je een punt aan de horizon prikt waar je naar toe wilt, dan ga je met
kleine stapjes die kant op. Eerst stel je vast hoe je gezien wilt worden
(positionering) en welke klantbenadering bij jou past (marketingstrategie). Elk
nieuw project of idee toets je aan deze uitgangspunten. Brengt het je een
stapje dichter bij je einddoel? Pas als je deze vraag positief kunt
beantwoorden, start je met het bouwen van het concept. Dit begint met het
vaststellen van de voordelen voor elke schakel afzonderlijk.”
Iedereen moet er ‘wijzer’ van
worden, anders heeft het geen kans van slagen. Pas later volgt de huisstijl en
de ontwikkeling van de communicatiemiddelen. “Soms betekent het dat een idee
wel is uitgewerkt, maar nog niet rijp is voor de markt. Op andere momenten kan
een project snel aanslaan, zoals bij ‘Penny Marlies’.”
Nieuwe partij
“De ‘Penny Marlies’ blijft in mijn assortiment”, vertelt Van
der Plas. “We hebben alweer een partij gezaaid. Ik heb aan Marlies beloofd dat
ze niet vergeten zou worden dus hier gaan we mee door. Evenals de herdenkplaats
die na de renovatie van onze proeftuin weer terug komt. Jullie horen daar nog
van.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten