Zoektocht naar een goed concept voor kluitsla
Zoeken naar een voordeel voor zowel teler als retailer
Het mobiele teeltsysteem van Boer en Den Hoedt leent zich
prima voor de teelt van een bijzondere loot binnen het sla-assortiment; sla met
een kluit. Samen met Fresh Retail heeft het bedrijf een bijzonder concept
neergezet voor de retail. Ruim een jaar is nu ervaring opgedaan, onder andere
bij de Makro.
Een blik in de kassen
van Boer en den Hoedt toont een keur aan slasoorten, van gewone kropsla, Lollo
Rosso en zusje Lollo Bionda, Frisee en Eikenbladsla tot Salanova en Tricolor.
Het
imposante mobiele teeltsysteem op goten, het diffuse kasdek, de belichting met
SON-T en LED lampen maken direct duidelijk dat deze ondernemers inzetten op een
product met meerwaarde. Door de teelt los van de ondergrond is het product
altijd schoon en minder gevoelig voor ziekten en plagen.
De
sla van deze tuin gaat naar vele klanten, soms met kluit, maar meestal gewoon
zonder. Behalve het concept Salanova van Rijk Zwaan wil het bedrijf een eigen
concept ontwikkelen voor de andere slasoorten op het bedrijf. Met name dus voor
sla met kluit. “Als zo’n kluitje aan de krop blijft zitten blijft het product
veel langer vers en kunnen consumenten daar langer plezier van hebben”, legt
Leonard Boer uit. Maar consumenten weten dat niet.
Geen duidelijk onderscheid
Boer kwam in contact
met Fresh Retail dat retailconcepten ontwikkelt. Samen bogen zij zich over deze
probleemstelling. Deborah Kuyvenhoven legt uit hoe haar bureau te werk is
gegaan om tot een plan van aanpak te komen. “Eerst ga je natuurlijk bij
verschillende supermarktketens kijken hoe het product er bij ligt. Sla met een
kluit is namelijk niet nieuw, het bestaat al vele jaren.”
Het
viel haar op dat op de winkelvloer niet echt duidelijk bleek waarin deze sla
zich onderscheidt van andere slaconcepten. Consumenten blijken de kluitsla vaak
niet eens op te merken en kiezen al snel voor een gesneden krop of voor een
voorverpakte slamix. En dat terwijl de kluitsla als groot voordeel heeft dat
deze lang vers blijft. “Door ook met category managers van verschillende
supermarkten te praten, krijg je informatie over de ervaringen met kluitsla op
dat moment en in het verleden. Nuttige informatie om te gebruiken voor de
verdere ontwikkeling van het concept.”
Consumentenonderzoek
Vervolgens is er een
consumentenonderzoek in Amsterdam gedaan met groepen van verschillende
achtergrond en leeftijd. “We hebben de sla met kluitje op tafel gezet en
gepeild hoe mensen daarop reageren”, gaat Kuyvenhoven door. Daar kwamen heel
verschillende reacties op. Zo vond de één een dergelijk kluitje niet echt
aantrekkelijk, terwijl de ander het op de vensterbank zou zetten tussen de
verse kruiden. En dat was waar zij een vinger op probeerde te leggen, want sla
met een kluitje hoeft dus niet altijd in de koelkast te worden bewaard. Mensen kiezen
er dan voor om sla op een andere manier te gebruiken, bijvoorbeeld een paar
blaadjes op een belegd broodje.
Ook
riep het kluitje een nostalgisch gevoel op in een tijd dat mensen weer op zoek
zijn naar de oorsprong van hun voedsel en weer belangstelling tonen om thuis of
in een moestuin groenten te telen. Daarnaast deed het bureau ook een onderzoek
naar de omstandigheden die een krop sla doormaakt van kas tot klant. Met
speciale tags werd de temperatuur tijdens transport en opslag gemeten.
Zeker plaats voor kluitsla
De uitkomst van het
rondje supermarkten opgeteld bij de bevindingen van het eigen onderzoek bracht
hen tot een gezamenlijke conclusie dat er zeker plaats is voor kluitsla, mits
het kluitje ook zichtbaar is op de winkelvloer. Consumenten moeten in één
oogopslag zien wat de mogelijkheden zijn met zo’n product. Maar dat niet
alleen. Er hoort een verhaal bij deze sla, want mensen weten niet direct wat de
gebruiksmogelijkheden zijn van dat soort kroppen.
Kuyvenhoven:
“Wij moeten dus heel duidelijk communiceren wat de voordelen zijn van dat
kluitje, zoals het langer vers en fris blijven. Bovendien smaakt iedere
slasoort anders en ook dat verdient uitleg.”
Zakken met stickers
De nieuwe vormgeving
van het kluitsla-concept speelt in op het authentieke gevoel dat deze sla
oproept bij consumenten. Er is intussen een blanco zak ontwikkeld die onder
dicht is en boven open en waarbij het kluitje goed zichtbaar is. Ook is er een
zak met klep gemaakt, die op plaatsen met bijvoorbeeld veel luchtbeweging
bruikbaar is.
De
informatie die het product mee krijgt staat op een sticker, voor elke slasoort
één. De vormgeving is zo gekozen dat een retailer ook zijn eigen identiteit aan
het product kan meegeven als er sprake is van een huismerk.
Bevindingen Makro
Inmiddels heeft het
project ruim een jaar gelopen en de eerste resultaten worden zichtbaar. Boer en
Den Hoedt levert de kluitsla aan de Makro. Dat zijn nog maar kleine
hoeveelheden, maar tot nu toe worden ze goed verkocht. Er is nauwelijks of geen
derving.
Inkoper
Bert Schöttelndreier vindt dat de verkopen nog niet meevallen, maar gelooft
sterk in het concept. “Ik ben van oorsprong een horecaman en zie daarom zeker
mogelijkheden voor de toekomst. We moeten wel werken aan de herkenbaarheid van
het product. Het moet gewoon een vaste locatie hebben binnen onze winkels,
zodat het goed te vinden is.”
Makro
is een organisatie die sterk aan het veranderen is, zegt Schöttelndreier. “Wij
willen samenwerkingsverbanden opzetten met onze leveranciers op basis van
partnership.” Verhogen van de herkenbaarheid van de kluitsla vindt hij dus
zowel een taak voor zijn organisatie als voor de leverancier. “Sterk aan dit
product is dat er nauwelijks sprake is van derving en dat is voor ons bedrijf
erg belangrijk.”
Voor beide partijen
Volgens Kuyvenhoven
gaat er veel tijd zitten in afstemming tussen leverancier en afnemer. Dit
begint nu zijn vruchten af te werpen. “Als bureau werken wij zoveel mogelijk
voor beide partijen en proberen zo pragmatisch mogelijk te werken. Als een
teler een bijzonder concept wil ontwikkelen dan is dat prima, maar voor de
afnemer moet het ook aantrekkelijk zijn. Je moet dus zoeken naar een
samenwerkingsvorm waar beiden voordeel van hebben. Een win-win situatie, dus”,
vindt Kuyvenhoven.
“Het
is ook belangrijk om concepten te blijven doorontwikkelen. Vandaar dat we ook nu
nog regelmatig met de retailers en Boer & Den Hoedt om tafel zitten, om
over optimalisatie te spreken en de vinger aan de pols te houden.”
Slateler
Boer: “Het begin is er. Er gaan momenteel jaarlijks 600.000 kroppen sla met
kluit van ons bedrijf. Daar zit ook de Salanova bij. Voor ons komt dit neer op vijftien
tot twintig procent van onze totale productie. We streven er naar om dit
percentage omhoog te brengen.”
1 opmerking:
Heerlijke sla!
Een reactie posten