Veredelingsbedrijven werken
aan gesloten ketens
‘De juiste balans vinden
tussen wensen van telers en consumenten’
Voor de veredelaars van groenten gloort er altijd een
nieuw ras aan de horizon. Of het nu gaat om hoge productie, resistenties of
juist smaak, om bulk of niche, om Nederland, Europa of verder, verbeteringen
blijven nodig. Maar wie bepaalt nu de strategie die ieder bedrijf volgt?
Telers, grootwinkelbedrijven, trendzettende koks of consumenten? Iedere veredelaar
zingt zijn eigen lied.
Veredeling voor de niche of bulk, dat is de grote vraag.
Veredelingsbedrijven proberen beide markten te bedienen, maar ieder heeft zijn
eigen accenten. Eminent bijvoorbeeld, opgericht door paprikatelers Jan en Ted
van Heijningen, specialiseerde zich als productiebedrijf in bijzondere gewassen
die zich onderscheiden in vorm, kleur en smaak. Een echte nichespeler dus.
Selectie en veredeling had eerst tot doel om eigen producten te ontwikkelen,
maar er is eveneens vraag naar zaden ontstaan.
Account manager Joke Kras legt
uit hoe Eminent vers product levert aan Engeland, Duitsland, Scandinavië tot
ver in Rusland. Het assortiment is breed, van tomaat, paprika, peper, aubergine
tot wortel- en knolgewassen. Eminent Seeds beperkt zich voorlopig tot
specialties van paprika, peper en tomaat.
Naast snackpaprika’s is het
gelukt om een Habanero te ontwikkelen die 20 kg/m2 produceert. Zo’n
uitzonderlijk hete paprika is geschikt voor Ethiopië, Uganda of Mexico. Dat er
hete exemplaren bij zitten is wel duidelijk. In de verwerkingshal van het
bedrijf lopen de tranen je spontaan in de ogen.
Kras: “Nederland is voor ons niet zo hele grote markt. We
kijken veel verder.”
Helemaal nieuw op de veredelingsmarkt is Axia Vegetable
Seeds. Het bedrijf werd in 2010 opgericht door Sandor en Alois van Vliet, die
eerder de scepter voerden bij het door Monsanto overgenomen Western Seeds. Dit
jaar brengen zij hun eerste rassen op de markt. Hun specialisatie is de
veredeling van tomaten. Dat is geen verrassing als de aandeelhouders van dit
bedrijf allen tomatentelers (en een plantenkwekerij) zijn.
Alois van Vliet legt uit hoe het bedrijf in zo’n korte tijd
al aan de markt kan zijn. “Onze aandeelhouders zijn natuurlijk onze adviseurs.
Dat is een groot voordeel. Daarnaast belichten wij net zoals in de praktijk
gebeurt, waardoor wij in de winter doorgaan en dus meerdere keren per jaar van
teelt wisselen. We zijn weliswaar klein, maar snel, flexibel en innovatief.”
Mainstream of specialties, alle tomatenrassen zijn voor Axia
belangrijk. Kesgro in Middenmeer heeft inmiddels op 9 ha de middelgrote
trostomaat ‘Axiradius’ gezet. Intussen is er een nieuwe cherrytomaat ‘Axiani’,
die rijp is voor de praktijk.
Puur capsicums
Een andere enthousiaste nieuwkomer in niches is Westland
Seeds, het veredelingsbedrijf van paprikateler Wim Grootscholten. Het idee
daarachter is een veredelingsprogramma van telers voor telers op te zetten.
Door ambacht en veredeling met elkaar te combineren probeert dit Westlandse bedrijf
te voldoen aan de hedendaagse vraag uit de markt. Het complete assortiment
paprika’s en pepers, dat in de afgelopen zeven jaar is ontwikkeld, staat te
pronken in een Maasdijkse demokas.
Iwan van Vliet, verantwoordelijk
voor PR, laat het materiaal zien. Het assortiment van Eminent en Westland Seeds
is enigszins vergelijkbaar, alleen richt het laatste bedrijf zich uitsluitend
op de capsicum familie. Er zijn meer verschillen. Zo wil Westland Seeds naast
de nichemarkt (onder andere snackpaprika) verbeterde blokpaprika’s op de markt
brengen.
Van Vliet toont met gepaste trots
een brede range kleuren zoete puntpaprika’s, evenals de hetere capsicums. “We
hebben hier acht- tot negenhonderd rassen, waarmee we ons richten op landen als
Amerika, Mexico, maar ook Azië en Zuid-Europa.”
Inmiddels heeft het bedrijf een
uitgebreid dealernetwerk opgebouwd. De zaden zijn niet alleen voor de
professionele markt, maar tevens beschikbaar voor de hobbymarkt.
Eminent, Westland Seeds en Axia Vegetable Seeds zijn
relatieve nieuwkomers in de veredelingsmarkt die hun pijlen vooral richten op
de bijzondere gewassen. De Ruiter, Syngenta, Enza Zaden, Rijk Zwaan en Bayer
(Nunhems) zijn de klassieke zaadhuizen die dit stadium lang voorbij zijn.
Alhoewel, zij verlaten de platgetreden paden. Nunhems bijvoorbeeld, dat sinds
april 2014 Bayer CropScience Vegetable Seeds heet, was altijd bekend van komkommer,
radijs, sla en vollegrondsgroenten. Cees Ammerlaan, accountmanager komkommer,
vertelt hoe zijn bedrijf zich steeds meer richt op de hightech tuinbouw. “We
zijn actief in het ontwikkelen van komkommerrassen voor de hogedraadteelt.
Rassen met korte internodiën, minder vruchtabortie en kleiner blad, dus
arbeidsvriendelijker.” Met die richting speelt het bedrijf nadrukkelijk in op
de wensen van de teler.
Anders is bijvoorbeeld Intense,
de tomaat die niet lekt als je hem doorsnijdt. Daarmee is Nunhems feitelijk
doorgebroken als veredelaar van vruchtgroenten onder glas. Intense is nu juist
weer een tomaat die speciaal is ontwikkeld voor de eindklant, met name
snijderijen. En met de nieuwe rassen Competition (tros-cherry) en Foundation
(grove tros) ligt de weg open naar grotere arealen.
Op de nieuwe proeflocatie in
’s-Gravenzande laat het bedrijf zien van alle markten thuis te zijn. De
ontwikkeling van rassen voor de slateelt in de grond en op water gaan er
evengoed door.
Op welke signalen baseren de bedrijven hun
veredelingsprogramma’s? In heel veel gevallen blijken zij zich nog vooral te
oriënteren op de wensen van de teler. Peter van der Toorn, Global Head Breeding
Vegetables bij Syngenta en Manga Owona, Breeding Project Lead bij hetzelfde
bedrijf geven hun mening. Van der Toorn: We veredelen om telers een
winstgevende onderneming te geven en we focussen daarbij op de pijnpunten.” “We
bezoeken ze en delen hun zorg om de toekomst”, vult Owona hem aan.
Beiden geven aan dat de teler
heel veel kennis heeft en via hen horen ze wensen die in de markt en bij
consumenten leven. “Er moet een balans zijn tussen telerswens en
consumentenwens”, meent Van der Toorn. “We zijn daarin soms een beetje anders
dan andere bedrijven.”
Alois van Vliet geeft aan dat de
eerste twee schakels in de keten voor zijn bedrijf de meest belangrijke zijn.
“We telen voor onze klant en zijn klant. Dat is dus de teler en zijn retailer.
Daarnaast zijn we uiteraard alert op ontwikkelingen in het wensen- en
behoeftepatroon van de consument.”
Nico van
Vliet, Trade Partnership Manager bij de Ruiter is daarin minder expliciet. “We
luisteren eerst naar de teler, maar we nemen ook een aantal ketenaspecten mee.
De telers zijn weer belangrijk voor de introductie van rassen. We zetten onze
nieuwe producten uit bij een aantal key-growers.”
Betrokken bij de bron
Dat het grootwinkelbedrijf belangrijk is bij de ontwikkeling
van een nieuw assortiment staat buiten kijf. Retailketens bezoeken actief
veredelingsbedrijven en leggen daar hun wensen neer. Nico van Vliet: “De premium supermarkten willen zich onderscheiden van de
discounters. Daar proberen we in mee te denken.”
Enza Zaden doet eveneens zaken
met het grootwinkelbedrijf. Marketing Sales Manager tomaat Noord-Europa Maarten
van den Heuvel voelt dat retailers steeds meer betrokken raken bij de bron.
“Duurzaam samenwerken in de keten wordt steeds belangrijker.
Voor ons als veredelingsbedrijf, maar ook voor telers en retailers. Met elkaar
kun je tot producten en concepten komen die zijn afgestemd op de wensen en
behoeften van de consument. TastyTom is een goed voorbeeld van zo’n jarenlange
samenwerking. Maar de succesvolle concepten TomAzur en Tribelli (Spanje) zijn
eveneens tot stand gekomen door intensieve samenwerking met verschillende
partijen uit de keten.”
Complete concepten
Rijk Zwaan is al lange tijd bezig met complete concepten van
retailer naar teler. Een voorbeeld daarvan is het merk Salanova, dat staat voor
makkelijk te bereiden sla met uniforme, kleine blaadjes. Het merk is wereldwijd
uitgezet, in samenwerking met verschillende retailers. Marketing specialist
Johan Vis legt uit dat het bedrijf werkt aan gesloten ketens bij meerdere
groenten en concepten, waarbij een retailer kiest voor bepaalde rassen. “Wij
zoeken dan naar telers die daarbij passen.”
Samenwerking met retailers is
voor veel telers nog een ‘ver van mijn bed show’ weet Nico van Vliet weer te vertellen. “Soms wil een retailer iets, maar dan
moeten wij echt telers overhalen om mee te doen.”
Hoewel Syngenta voorzichtig is in
het benaderen van retailers heeft ook dit bedrijf complete concepten, zoals de
zaadloze snackpaprika’s ‘Angello’ in samenwerking met The Greenery. “We hebben
al sinds de jaren negentig veel contacten, maar we hebben geleerd voorzichtig
te zijn met nieuwe producten en concepten. Ze moeten voor alle partijen in de
keten waarde creëren en geen eendagsvlieg zijn.”
Innovatie bij koks
Steeds meer koks ontdekken koken met groenten en die trend
volgen de bedrijven op de voet. Rijk Zwaan heeft bijvoorbeeld sinds 2012 warme
contacten met restaurant Rossio in Delft. De kok van dit restaurant krijgt als
eerste de kans om met nieuwe veredelingsproducten te koken en mooie gerechten
samen te stellen. Pas wanneer dat een succes is gaat het bedrijf groter
uitpakken. Dus wat klein begint krijgt kans om uit te groeien naar een plaatsje
in de supermarkt.
“De overtuigingskracht van koks
valt niet altijd mee”, vindt Kras van Eminent. “Als je bijvoorbeeld in
Nederland een nieuw product in een kookprogramma op televisie laat zien, dan
heeft dat niet zo’n grote impact op de verkoop. Dit in tegenstelling tot
bijvoorbeeld Engeland, waar de respons juist groot is.” Dit feit mag natuurlijk
geen belemmering zijn om de hulp van deze creatieve mensen in te roepen, zodat
consumenten een gezonder eetpatroon aanleren dat bovendien lekker is.
Consumentenwensen
In hoeverre zijn de wensen van de consumenten echt
belangrijk voor de veredelingsbedrijven? Het blijkt erg moeilijk te zijn om
juist dat aspect toe te passen in veredelingsprogramma’s. Syngenta hoopt via de
opgebouwde kennis van telers meer te weten te komen over consumentenwensen. Van
der Toorn: “Als een nieuw ras voor de telers belangrijk is, dan geldt dat ook
voor de consument.”
Nico van Vliet vindt dat
moeilijk. “De consument proeft vaak met z’n ogen.” Dat belet hem niet om vol in
te zetten op het vergroten van die kennis. Op de speciale ‘We Love Tomatoes’
website kunnen telers en retailers rassen zoeken die bij hen passen, maar
wellicht zouden consumenten in de toekomst daar hun weg kunnen vinden in
tomatenland.
Rijk Zwaan maakt juist weer veel
werk van consumentencontact. Een Australische medewerker van het bedrijf begon
een paar jaar geleden met de ‘Love my salad’ community op Facebook, waar
recepten en ideeën met groenten worden gedeeld. Dit is een enorm succes
geworden. Vandaag de dag heeft deze pagina maar liefst 165.000 likes.
Het Nieuwe Telen
Er wordt wel eens gesuggereerd dat veredelingsbedrijven nog
niet inspelen op Het Nieuwe Telen (HNT). Rassen, die minder energie vragen en
een iets vochtiger klimaat verdragen. Dat is niet helemaal waar. Sowieso werken
de bedrijven hard aan tomatenrassen die meeldauwresistenties dragen, omdat dit
een probleem is dat de laatste jaren steeds vaker de kop opsteekt.
De Ruiter laat bewust haar
nieuwste assortiment meelopen in proeven met HNT. Het is voor hen belangrijk om
te weten dat de jongste veredelingsproducten HNT-proof zijn. Toch speelt ook
dat tuinbouwbedrijven nog niet heel hard investeren in HNT. Ammerlaan: “Mensen
waren geneigd om te vernieuwen, maar we merken dat ze een beetje murw zijn.”
Kaskrakers
Gaan de veredelingsbedrijven nu voor kilo’s of smaak? De
bedrijven bevestigen dat zij voor beiden gaan. Uiteraard gaat iedere veredelaar
voor de beste smaak, maar de productie blijft even belangrijk zo niet
belangrijker. De mainstream markt is nu eenmaal de meest lucratieve. Kijk
bijvoorbeeld naar de Ruiter met kaskraker Komeett. Het succes van zo’n ras is
belangrijk om het veredelingsprogramma springlevend te houden. Of zoals Nico
van Vliet: “We hebben in totaal meer dan 200 rassen, maar 20% ervan zorgt voor
80% van onze omzet.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten