Auke Smit, algemeen directeur Greenco
‘Lokale samenwerkingsverbanden versterken de tuinbouw’
Drie jaar geleden
verruilde hij zijn baan in de mediawereld voor de tuinbouw en kwam het Westland
volledig blanco binnen stappen. Hij trof er gedreven ondernemers, harde werkers
met open vizier. Soms verbaast hij zich nog over het kostprijs gedreven
karakter van de tuinbouwsector. Greenco kiest voor het omgekeerde, juist voor
vraag gestuurde productie.
Onze missie is om consumenten de gelegenheid te bieden om
gezond te snacken”, vertelt Auke Smit van Greenco. “Wij produceren
snackgroenten en doen dat op een duurzame en verantwoorde wijze.” Smit heeft de
dagelijkse leiding als algemeen directeur van een bijzonder teelt- en
handelsbedrijf dat gespecialiseerd is in kleine tomaatjes, mini-komkommers en mini-paprika’s.
Niet alle tomaten gaan weg als Tommies
Het bedrijf is bekend van het
consumentenmerk Tommies, dat inmiddels alweer elf jaar bestaat. Oprichters zijn
tomatentelers Jos van Mil en Ab van Marrewijk uit Honselersdijk, maar inmiddels
heeft het bedrijf zes aandeelhouders en teeltbedrijven verspreid over Nederland
en verder.
Merk en belofte
Tommies is een Nederlands product en jaarrond verkrijgbaar.
In het verleden importeerden de telers in de winter Spaanse tomaten, maar
inmiddels belichten ze hun planten in donkere periodes waardoor continue
tomaatjes van de beste kwaliteit beschikbaar zijn. “Omdat we een stabiel en
betrouwbaar product willen verkopen onder onze merknaam”, verklaart Smit. Daar
is hij zuinig op, want het merk doet een belofte aan de consument.
“Niet alle tomaten gaan daarom weg
als Tommies”, gaat hij door. “Wij verkopen rode, gele, oranje en bruine
tomaatjes en er komen nog kleuren bij.” Een nieuw concept is Pick& Mix,
waarbij consumenten hun eigen mengsel mogen samenstellen. De snackgroenten gaan
ook weg onder de namen Sweet Energy en Fred&Ed, afhankelijk van de afnemer.
Bijzonder is dat de teeltbedrijven onder Greenco lid zijn van verschillende telersverenigingen,
waardoor het bedrijf meerdere markten kan bedienen.
Sportkantines
De werkwijze van Greenco is vanaf het ontstaan al toegespitst
op de behoefte van consumenten. Smit: “Wij doen marktonderzoek met testpanels
en stellen vast wat er bij hen leeft, op welk moment van de dag ze willen
snacken en welke smaak hen aanspreekt.” Afhankelijk van de testresultaten
stippelt het bedrijf een strategie uit voor product en verpakking.
Geen strijd aangaan met de bitterbal
Het overgrote deel van alle snackgroenten
vindt de weg naar de consument via supermarkten. Steeds vaker kom je ze ook tegen
bij benzinestations, kiosken op stations en in sportkantines.
Nieuw is de testcampagne onder vijftig
kantines van voetbal- en hockeyverenigingen. Die test is heel goed verlopen en
wordt breder uitgezet. “We zetten dit project voort, omdat we veel enthousiaste
reacties hebben ontvangen. Wij gaan met nadruk geen strijd aan met
bitterballen. Die zijn namelijk ook erg lekker en mensen moeten dus kunnen
kiezen. Hopelijk kiezen ze voor beiden.
De sportkantine is bij uitstek
een plaats waar een gezonde leefstijl en voeding bij elkaar komen, maar we
praten hier wel over een gedragsverandering en dat heeft veel tijd nodig. We
zien wel dat het succes van Tommies in de kantine erg afhangt van de
beheerders. Als zij het zien zitten kunnen onze snackgroenten voor meer omzet
zorgen.”
Snackgroenten
wereldwijd
Stilletjes aan groeit Greenco door. Het bedrijf is een
samenwerkingsverband aangegaan met een Mexicaans teeltbedrijf, waardoor
snacktomaatjes ook beschikbaar komen voor de Noord-Amerikaanse markt. Hetzelfde
gebeurt aan de andere kant van de aardbol. Heel recent is een nieuwe partner
gevonden in Australië. “Wij hebben niet de intentie om bedrijven over te nemen,
maar gaan liever een goede samenwerking aan”, legt Smit uit.
“Ik verwacht meer allianties in
de groenten- en fruitsector. Grote bedrijven nemen kleinere bedrijven over of
werken samen. De grotere bedrijven nemen het voortouw om de productieplanning
af te stemmen op marktbehoefte. Tuinbouwondernemers die meer affectie hebben
met het groene vak en uitstekend zijn in telen en klimaatbeheersing kunnen daarbij
aansluiten.”
Meer allianties in de groenten- en fruitwereld
In de korte tijd dat Smit
werkzaam is in de tuinbouwsector heeft hij met bewondering het vakmanschap en
gedrevenheid van tuinbouwondernemers gade geslagen. Daarentegen is hij bezorgd
over de communicatie naar klanten, die nog in de kinderschoenen staat. Ook aan
de communicatie onderling valt nog veel te verbeteren. “Ik zie in de toekomst
steeds meer lokale samenwerkingsvormen ontstaan die de tuinbouw sterk maken,
maar daar is wel vertrouwen voor nodig. En juist dat vertrouwen onderling, dat moet
snel komen.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten