vrijdag, december 16, 2016

Tulpen



Tulpenteler John Boon van Boon&Breg

‘Zelf de regie over je afzet in handen houden’


Als ondernemer ben je in staat om veel alleen te doen, maar samen kom je verder. Dit ondervindt John Boon regelmatig als hij naar Chili vliegt om de groei van zijn bollen te volgen. Of wanneer hij met zijn collega’s een kritische blik werpt op de afzetcoöperatie. Tulpen telen en tulpen broeien beperkt zich niet tot de horizon van West-Friesland.

“Als ondernemer heb je iedere zeven jaar een uitdaging nodig, is mijn overtuiging. Toen ik bij mijn vader in het bedrijf kwam was dat eerst teelt en techniek en daarna de organisatie. Nu ligt mijn aandacht vooral bij markt en afzet.” Aan het woord is John Boon, een goedlachse veertiger, die samen met zijn neef Maarten Breg de dagelijkse leiding heeft van Boon&Breg. Het bedrijf is gespecialiseerd in de teelt en broeierij van tulpen.

‘We zijn nogal direct, hier in West-Friesland’


In het Westfriese Andijk staat alles in het teken van de tulp. Rondom het bedrijf liggen soortgelijke bedrijven. “De broeierij groeit de laatste jaren snel”, vertelt Boon. Ook zijn bedrijf is meegegroeid. In totaal verlaten jaarlijks twintig miljoen bloemen de kwekerij. Daarnaast telen de neven jaarlijks 35 miljoen bollen in de Flevopolders en in Chili.

Broeierij en kwekerij zijn strikt gescheiden. De bollen van de kwekerij vinden hun weg naar de handel, terwijl de bollen voor de broeierij weer grotendeels worden aangekocht. Boon: “Het ene bedrijf staat niet ten dienste van het andere. Beiden zijn autonoom en moeten onafhankelijk van elkaar renderen.

Transparante bollenhandel
Boon&Breg profileert zich in de markt met bollen van goede kwaliteit. Vanaf oktober maakt het bedrijf de eerste prognoses en begint de handel voor de oogst van de zomer die daarop volgt.
De handel in tulpenbollen gebeurt door intermediairs van veilingbedrijven als CBN en Hobaho. De prijsinformatie is echter niet beschikbaar voor teeltbedrijven. Dat is een doorn in het oog van Boon: “Als ondernemer wil je de juiste keuzes maken op basis van reële marktcijfers.”
Om die reden heeft hij drie jaar geleden samen met andere telers de website Marktradar ontwikkeld. Deze site, waaraan inmiddels 80 telers deelnemen, geeft dagelijks informatie van verkooptransacties en prijzen. Die informatie is wel geanonimiseerd, zodat iedereen in vertrouwen zijn gerealiseerde prijzen kan delen. Zo hebben de deelnemers actuele informatie, waaraan zij hun eigen transacties kunnen spiegelen. “Ons doel is om de handel in bollen transparant te krijgen. En nu we het er toch over hebben: we zoeken nog een ‘onruststoker’ die de site verder gaat ontwikkelen”, voegt hij toe.

Kritische veilingleden
Zo kritisch als hij tegenover de bollenmarkt staat stelt hij zich ook op naar de afzet van zijn bloemen. Als het broeiseizoen in oktober op gang komt start hij met broeibollen die afkomstig zijn uit Chili. Later in het seizoen schakelt de broeierij over op Hollandse bollen, die hij soms zelf heeft geteeld of aankoopt bij andere telers.


‘Het ontbreekt aan een goed afzetmodel’


“Wij leveren een breed assortiment tulpen, dat voornamelijk zijn weg vindt naar de supermarkt”, legt Boon uit. Vaak levert hij bloemen aan collega’s die grote supermarktorders invullen, maar afhankelijk van het seizoen brengt hij ook een groot deel voor de klok. “We zijn namelijk te groot voor een servet, maar net te klein voor het tafellaken.” De financiële afhandeling verloopt altijd via veiling FloraHolland.
Sinds afgelopen zomer maakt Boon deel uit van het Regieteam Bloemen Coöperatie 2020 van de bloemenveiling. Dit is een kritische groep telers, die over te toekomst van de coöperatie discussieert, met name over zeggenschap, lidmaatschapsvormen en tariefstructuur. Want dat het anders moet, staat voor hem vast. “Wie is eigenlijk regisseur in de keten? Dat zijn wij als telers zelf. Eigenlijk hebben we alles goed geregeld, zoals veredeling en logistiek. Alleen aan een goed afzetmodel ontbreekt het.”
Volgens Boon moet de afzetcoöperatie een veranderingsslag maken, waardoor deze past bij de behoefte van haar leden. Voor die veranderingen wil hij zich hard maken.

Tulpen promotie
Bij verkoop van tulpen hoort ook promotie. Zo was Boon een paar jaar geleden betrokken bij de allereerste tulpendag in Amsterdam. “Samen met enkele goede collega’s hebben we het plan opgevat om de opening van het tulpenseizoen meer cachet te geven. Een beetje zoals de eerste nieuwe haring. En wat is er nu leuker dan mensen zelf tulpen te laten plukken op de Dam in Amsterdam?”

‘Tulpen en Amsterdam horen bij elkaar’


Zo gezegd, zo gedaan. Met een flinke dosis enthousiasme en met hulp van een paar sterke schouders was dit evenement snel georganiseerd. Gelukkig zag burgemeester Van der Laan dit plan ook zitten, want de vergunning was bijzonder snel geregeld. Inmiddels is deze dag al vijf keer georganiseerd, staat de organisatie goed op poten en doet iedere broeier mee met een vrijwillige bijdrage.
Voor John staan inmiddels alweer nieuwe plannen op de rails. Juist het pionieren spreekt hem aan. Een beetje als een Westfriese cowboy, vindt hij. “We zijn in deze streek van het land nogal direct”, zegt hij met gezonde zelfkennis. “Maar je weet wel wat je aan ons hebt.”

Agrarisch Nieuws, ABN AMRO Bank, september 2016
 



Geen opmerkingen: