Tulpenteler John Boon van Boon&Breg
‘Zelf de regie over je afzet in handen houden’
Als ondernemer ben je
in staat om veel alleen te doen, maar samen kom je verder. Dit ondervindt John
Boon regelmatig als hij naar Chili vliegt om de groei van zijn bollen te
volgen. Of wanneer hij met zijn collega’s een kritische blik werpt op de
afzetcoöperatie. Tulpen telen en tulpen broeien beperkt zich niet tot de
horizon van West-Friesland.
“Als ondernemer heb je iedere zeven jaar een uitdaging
nodig, is mijn overtuiging. Toen ik bij mijn vader in het bedrijf kwam was dat
eerst teelt en techniek en daarna de organisatie. Nu ligt mijn aandacht vooral
bij markt en afzet.” Aan het woord is John Boon, een goedlachse veertiger, die
samen met zijn neef Maarten Breg de dagelijkse leiding heeft van Boon&Breg.
Het bedrijf is gespecialiseerd in de teelt en broeierij van tulpen.
‘We zijn nogal direct, hier in West-Friesland’
In het Westfriese Andijk staat alles in het teken van de
tulp. Rondom het bedrijf liggen soortgelijke bedrijven. “De broeierij groeit de
laatste jaren snel”, vertelt Boon. Ook zijn bedrijf is meegegroeid. In totaal
verlaten jaarlijks twintig miljoen bloemen de kwekerij. Daarnaast telen de
neven jaarlijks 35 miljoen bollen in de Flevopolders en in Chili.
Broeierij en kwekerij zijn strikt gescheiden. De bollen van de kwekerij vinden hun weg naar de handel, terwijl de bollen voor de broeierij weer grotendeels worden aangekocht. Boon: “Het ene bedrijf staat niet ten dienste van het andere. Beiden zijn autonoom en moeten onafhankelijk van elkaar renderen.
Transparante
bollenhandel
Boon&Breg profileert zich in de markt met bollen van
goede kwaliteit. Vanaf oktober maakt het bedrijf de eerste prognoses en begint
de handel voor de oogst van de zomer die daarop volgt.
De handel in tulpenbollen gebeurt door intermediairs van
veilingbedrijven als CBN en Hobaho. De prijsinformatie is echter niet
beschikbaar voor teeltbedrijven. Dat is een doorn in het oog van Boon: “Als
ondernemer wil je de juiste keuzes maken op basis van reële marktcijfers.”
Om die reden heeft hij drie jaar geleden samen met andere
telers de website Marktradar ontwikkeld. Deze site, waaraan inmiddels 80 telers
deelnemen, geeft dagelijks informatie van verkooptransacties en prijzen. Die
informatie is wel geanonimiseerd, zodat iedereen in vertrouwen zijn gerealiseerde
prijzen kan delen. Zo hebben de deelnemers actuele informatie, waaraan zij hun
eigen transacties kunnen spiegelen. “Ons doel is om de handel in bollen
transparant te krijgen. En nu we het er toch over hebben: we zoeken nog een
‘onruststoker’ die de site verder gaat ontwikkelen”, voegt hij toe.
Kritische
veilingleden
Zo kritisch als hij tegenover de bollenmarkt staat stelt hij
zich ook op naar de afzet van zijn bloemen. Als het broeiseizoen in oktober op
gang komt start hij met broeibollen die afkomstig zijn uit Chili. Later in het
seizoen schakelt de broeierij over op Hollandse bollen, die hij soms zelf heeft
geteeld of aankoopt bij andere telers.
‘Het ontbreekt aan een goed afzetmodel’
“Wij leveren een breed assortiment tulpen, dat voornamelijk
zijn weg vindt naar de supermarkt”, legt Boon uit. Vaak levert hij bloemen aan
collega’s die grote supermarktorders invullen, maar afhankelijk van het seizoen
brengt hij ook een groot deel voor de klok. “We zijn namelijk te groot voor een
servet, maar net te klein voor het tafellaken.” De financiële afhandeling
verloopt altijd via veiling FloraHolland.
Sinds afgelopen zomer maakt Boon deel uit van het Regieteam
Bloemen Coöperatie 2020 van de bloemenveiling. Dit is een kritische groep
telers, die over te toekomst van de coöperatie discussieert, met name over
zeggenschap, lidmaatschapsvormen en tariefstructuur. Want dat het anders moet,
staat voor hem vast. “Wie is eigenlijk regisseur in de keten? Dat zijn wij als
telers zelf. Eigenlijk hebben we alles goed geregeld, zoals veredeling en
logistiek. Alleen aan een goed afzetmodel ontbreekt het.”
Volgens Boon moet de afzetcoöperatie een veranderingsslag
maken, waardoor deze past bij de behoefte van haar leden. Voor die
veranderingen wil hij zich hard maken.
Tulpen promotie
Bij verkoop van tulpen hoort ook promotie. Zo was Boon een
paar jaar geleden betrokken bij de allereerste tulpendag in Amsterdam. “Samen met
enkele goede collega’s hebben we het plan opgevat om de opening van het
tulpenseizoen meer cachet te geven. Een beetje zoals de eerste nieuwe haring. En
wat is er nu leuker dan mensen zelf tulpen te laten plukken op de Dam in
Amsterdam?”
‘Tulpen en Amsterdam horen bij elkaar’
Zo gezegd, zo gedaan. Met een flinke dosis enthousiasme en
met hulp van een paar sterke schouders was dit evenement snel georganiseerd.
Gelukkig zag burgemeester Van der Laan dit plan ook zitten, want de vergunning
was bijzonder snel geregeld. Inmiddels is deze dag al vijf keer georganiseerd,
staat de organisatie goed op poten en doet iedere broeier mee met een
vrijwillige bijdrage.
Voor John staan inmiddels alweer nieuwe plannen op de rails.
Juist het pionieren spreekt hem aan. Een beetje als een Westfriese cowboy,
vindt hij. “We zijn in deze streek van het land nogal direct”, zegt hij met gezonde
zelfkennis. “Maar je weet wel wat je aan ons hebt.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten