Royal Lemkes, Bleiswijk
Geen maximale winst, maar maximale impact
Royal Lemkes vormt een
belangrijke schakel tussen sierteeltbedrijven en de grootschalige retail in
Europa. Wie denkt dat het bedrijf puur gericht is op het behalen van maximale
winst heeft het mis. De leiding wil met name impact maken naar hun medewerkers,
hun klanten en binnen de samenleving. De missie is ‘duurzame groei’ van
medewerkers, relaties en de wereld waarin Royal Lemkes opereert.
Zet een toegewijd ondernemer, een door de wol geverfde
manager en een logistiek specialist bij elkaar en er ontstaat iets bijzonders. Grotere
verschillen in persoonlijkheid en achtergrond kun je niet bedenken tussen het
drietal dat leiding geeft aan Royal Lemkes. Het is dat ze werden geattendeerd op
deelname aan de Tuinbouw Ondernemersprijs, want in hun aard zijn deze mensen
bescheiden. “Maar wacht even, misschien is de tijd er wel rijp voor”, dachten
ze.
In een paar jaar tijd heeft een
professionaliseringsslag plaatsgevonden binnen het bedrijf dat planten en
diensten aanbiedt aan de grootschalige retail in Europa. Er waait een fris
briesje uit een nieuwe windrichting. “We zijn er nu klaar voor”, vinden Cees
van der Meij, Michiel den Haan en Michiel van Veen, die trots zijn op hun
Lemkes-familie. “We mogen het vieren dat we zover zijn gekomen, vooral voor
onze mensen die het bedrijf dragen. Bovendien willen we graag anderen
inspireren om ook bezield te ondernemen.”
Een stapje opzij
Edelman nam in 2007 koninklijk tuinbouwbedrijf Lemkes over, nadat zij
jarenlang als goede buren het Bleiswijkse bedrijventerrein langs de A12 deelden.
Eigenaar Van der Meij voerde daarna jarenlang de directie van het ontstane
fusiebedrijf dat verder ging onder de naam Royal Lemkes. In 2015 benoemde hij
een nieuwe directie en deed zelf een stapje opzij. “Het werd voor mij tijd om
meer ruimte te maken om creatief en innovatief bezig te zijn, zowel zakelijk
als maatschappelijk”, vertelt Van der Meij. Hij is dus vooral betrokken op
strategisch vlak en adviseert daarnaast desgevraagd de directie op tactische
onderwerpen.
’We hebben een groot hart en geloven in planten’
Algemeen directeur Michiel de Haan
heeft een lange weg afgelegd als leidinggevende bij multinationals en grote
winkelketens, eerst in Duitsland, later in Nederland. “Ik voel me beter op mijn
plaats bij bedrijven waarvan de familie de aandelen in handen heeft, en die
gericht zijn op de lange termijn.”
De jongste van de drie, Michiel
van Veen, was jarenlang in dienst van Royal FloraHolland. Met zijn kennis van
logistiek en ICT neemt hij de rol van operationeel directeur voor zijn
rekening. “We streven elke dag naar Operational Excellence, waarbij de mensen
op de vloer het verschil maken, onder andere doordat we werken met LEAN”, legt
hij uit.
Transparante keten
Door de samensmelting is Royal Lemkes uitgegroeid tot een
krachtige speler, een bedrijf dat in dertig landen voor twaalf retailketens (discount
supermarkten, full-service supermarkten, doe-het-zelf, tuincentra en wonen)
bijna 2.500 winkels belevert. Van Veen: “Het verschil in klanten is groot, maar
ze profiteren allemaal van onze kennis van planten en een heel efficiënte
supply chain. Ons doel is steeds om klanten te ontzorgen. Dat doen we zo
transparant mogelijk en met een flexibel aanvullend dienstenpakket vanuit de
visie van Customer Intimacy. We zijn de afgelopen twee jaar bij al onze klanten
gegroeid.”
Het bedrijf heeft ook aandacht
voor haar leveranciers, de productiebedrijven die er voor zorgen dat het
assortiment compleet is. Dit gebeurt onder andere door de introductie van
Supply Chain Finance. Deze werkwijze zorgt er voor dat de leveranciers zelf aan
de knoppen van rekeningen zitten, direct betaald kunnen worden, en kosten uit
de financiële supply chain kunnen reduceren.
Elke dag beter
Ondanks deze inspanningen blijft de bedrijfscultuur
bescheiden. “Het is mooi om deze wapenfeiten te kunnen benoemen, maar geen
reden om naast onze schoenen te lopen. Er is nog zoveel te verbeteren”, vindt
De Haan.
Het bedrijf heeft de ambitie om
fors verder te groeien, omdat de directie gelooft dat schaal er toe doet. Maar
maximalisatie van de winst is niet het streven, juist de maximalisatie van
impact voor collega’s, klanten, de branche en de wereld waarin het bedrijf
opereert. Het motto daarbij is om ‘elke dag beter en efficiënter voor onze
klanten’ te zijn, met als doel om de samenleving te vergroenen en de sector te
verduurzamen. ‘Let’s plantify the future together’, ofwel “We hebben een groen
hart en geloven in planten”, zoals De Haan uitlegt.
Stapsgewijs duurzamer
Het bedrijf heeft in de loop van de jaren stappen gezet om
steeds duurzamer te opereren. In 1984 werd op de kwekerij al warmte opgeslagen
in de bodem. In 2011 kreeg het dak van het pand in Bleiswijk 3.600 zonnepanelen,
en werd daarmee het grootste dak van Nederland dat energie van de zon opvangt. Daarna
volgden LED lampen en warmtepompen, waardoor de CO2 footprint is gehalveerd. Het
overschot aan groene stroom wordt opgeslagen in een grote batterijcontainer en medewerkers
kunnen thuis hun stroom van het dak van Lemkes ontvangen.
’Het is onze intentie om ons werk met bezieling te doen’
Het project ‘Aanvoerlogistiek’, waaraan Royal Lemkes
deelneemt, bundelt het transport van planten naar distributiecentra, waardoor
minder transportbewegingen nodig zijn en dus minder CO² vrijkomt. Ook wil het bedrijf de impact op biodiversiteit
verkleinen. Het heeft daarvoor initiatief genomen om met collega’s Dutch Flower
Group, Waterdrinker, Royal FloraHolland en Fleura Metz telers te inspireren en
te helpen duurzamer te opereren.
Beste werkgever
De 200 medewerkers vormen het hart van het bedrijf. De Haan:
“Duurzame groei is zeker ook gericht op onze mensen. Wij stimuleren dat zij
persoonlijk kunnen groeien en daarbij zelf de verantwoordelijkheid nemen. Je
kunt namelijk pas aan je relaties gaan werken als je zelf in balans bent.”
Medewerkers kunnen externe opleidingen volgen, maar intern zijn er ook diverse programma’s
voor persoonlijke groei.
Van der Meij vindt dit een
belangrijke ontwikkeling die past binnen zijn overtuiging. “Als je je hart open
durft te stellen ga je ook anders met elkaar om. Het is onze intentie om ons
werk met bezieling te doen. Dat is belangrijk en zo maak je het onderscheid.
Wie goed doet, goed ontmoet.”
In oktober ontving Royal Lemkes
het predicaat ‘Beste werkgever 2017-2018’, gekozen door werknemers. Zij gaven
het bedrijf een 8,5 voor medewerkersbetrokkenheid. “Wij zijn hier ontzettend
trots op, veel meer nog dan welke waardering ook.”
Oordeel van de jury
De jury vindt dat de ondernemers initiatief nemen en hun verantwoordelijkheid
tonen voor veel projecten die het bedrijf en de keten duurzamer maken. Royal
Lemkes stimuleert het clusteren van groepsvervoer per regio waardoor minder
vervoersbewegingen ontstaan. Royal Lemkes gaat duurzame relaties aan met hun
leveranciers en klanten. Daarnaast beperkt het bedrijf haar eigen footprint en
levert opgewekte zonne-energie aan het personeel. Uniek is het
personeelsbeleid, waarbij het uitgangspunt is dat zij en hun omgeving centraal
staan. Vanuit die positie kan het bedrijf samen met haar medewerkers zorgen
voor haar klanten. Royal Lemkes heeft een goed samengesteld managementteam, met
ieder hun eigen expertise. Het heeft een sterke bedrijfsidentiteit en heeft een
voorbeeldfunctie voor de sector.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten