donderdag, januari 11, 2018

Tuinbouw Ondernemersprijs 2018


Royal Lemkes, Bleiswijk

Geen maximale winst, maar maximale impact

Royal Lemkes vormt een belangrijke schakel tussen sierteeltbedrijven en de grootschalige retail in Europa. Wie denkt dat het bedrijf puur gericht is op het behalen van maximale winst heeft het mis. De leiding wil met name impact maken naar hun medewerkers, hun klanten en binnen de samenleving. De missie is ‘duurzame groei’ van medewerkers, relaties en de wereld waarin Royal Lemkes opereert.

Zet een toegewijd ondernemer, een door de wol geverfde manager en een logistiek specialist bij elkaar en er ontstaat iets bijzonders. Grotere verschillen in persoonlijkheid en achtergrond kun je niet bedenken tussen het drietal dat leiding geeft aan Royal Lemkes. Het is dat ze werden geattendeerd op deelname aan de Tuinbouw Ondernemersprijs, want in hun aard zijn deze mensen bescheiden. “Maar wacht even, misschien is de tijd er wel rijp voor”, dachten ze.
In een paar jaar tijd heeft een professionaliseringsslag plaatsgevonden binnen het bedrijf dat planten en diensten aanbiedt aan de grootschalige retail in Europa. Er waait een fris briesje uit een nieuwe windrichting. “We zijn er nu klaar voor”, vinden Cees van der Meij, Michiel den Haan en Michiel van Veen, die trots zijn op hun Lemkes-familie. “We mogen het vieren dat we zover zijn gekomen, vooral voor onze mensen die het bedrijf dragen. Bovendien willen we graag anderen inspireren om ook bezield te ondernemen.”


Een stapje opzij
Edelman nam in 2007 koninklijk tuinbouwbedrijf Lemkes over, nadat zij jarenlang als goede buren het Bleiswijkse bedrijventerrein langs de A12 deelden. Eigenaar Van der Meij voerde daarna jarenlang de directie van het ontstane fusiebedrijf dat verder ging onder de naam Royal Lemkes. In 2015 benoemde hij een nieuwe directie en deed zelf een stapje opzij. “Het werd voor mij tijd om meer ruimte te maken om creatief en innovatief bezig te zijn, zowel zakelijk als maatschappelijk”, vertelt Van der Meij. Hij is dus vooral betrokken op strategisch vlak en adviseert daarnaast desgevraagd de directie op tactische onderwerpen.

’We hebben een groot hart en geloven in planten’


Algemeen directeur Michiel de Haan heeft een lange weg afgelegd als leidinggevende bij multinationals en grote winkelketens, eerst in Duitsland, later in Nederland. “Ik voel me beter op mijn plaats bij bedrijven waarvan de familie de aandelen in handen heeft, en die gericht zijn op de lange termijn.”
De jongste van de drie, Michiel van Veen, was jarenlang in dienst van Royal FloraHolland. Met zijn kennis van logistiek en ICT neemt hij de rol van operationeel directeur voor zijn rekening. “We streven elke dag naar Operational Excellence, waarbij de mensen op de vloer het verschil maken, onder andere doordat we werken met LEAN”, legt hij uit.

Transparante keten
Door de samensmelting is Royal Lemkes uitgegroeid tot een krachtige speler, een bedrijf dat in dertig landen voor twaalf retailketens (discount supermarkten, full-service supermarkten, doe-het-zelf, tuincentra en wonen) bijna 2.500 winkels belevert. Van Veen: “Het verschil in klanten is groot, maar ze profiteren allemaal van onze kennis van planten en een heel efficiënte supply chain. Ons doel is steeds om klanten te ontzorgen. Dat doen we zo transparant mogelijk en met een flexibel aanvullend dienstenpakket vanuit de visie van Customer Intimacy. We zijn de afgelopen twee jaar bij al onze klanten gegroeid.”
Het bedrijf heeft ook aandacht voor haar leveranciers, de productiebedrijven die er voor zorgen dat het assortiment compleet is. Dit gebeurt onder andere door de introductie van Supply Chain Finance. Deze werkwijze zorgt er voor dat de leveranciers zelf aan de knoppen van rekeningen zitten, direct betaald kunnen worden, en kosten uit de financiële supply chain kunnen reduceren.

Elke dag beter
Ondanks deze inspanningen blijft de bedrijfscultuur bescheiden. “Het is mooi om deze wapenfeiten te kunnen benoemen, maar geen reden om naast onze schoenen te lopen. Er is nog zoveel te verbeteren”, vindt De Haan.
Het bedrijf heeft de ambitie om fors verder te groeien, omdat de directie gelooft dat schaal er toe doet. Maar maximalisatie van de winst is niet het streven, juist de maximalisatie van impact voor collega’s, klanten, de branche en de wereld waarin het bedrijf opereert. Het motto daarbij is om ‘elke dag beter en efficiënter voor onze klanten’ te zijn, met als doel om de samenleving te vergroenen en de sector te verduurzamen. ‘Let’s plantify the future together’, ofwel “We hebben een groen hart en geloven in planten”, zoals De Haan uitlegt.

Stapsgewijs duurzamer
Het bedrijf heeft in de loop van de jaren stappen gezet om steeds duurzamer te opereren. In 1984 werd op de kwekerij al warmte opgeslagen in de bodem. In 2011 kreeg het dak van het pand in Bleiswijk 3.600 zonnepanelen, en werd daarmee het grootste dak van Nederland dat energie van de zon opvangt. Daarna volgden LED lampen en warmtepompen, waardoor de CO2 footprint is gehalveerd. Het overschot aan groene stroom wordt opgeslagen in een grote batterijcontainer en medewerkers kunnen thuis hun stroom van het dak van Lemkes ontvangen.


’Het is onze intentie om ons werk met bezieling te doen’


Het project ‘Aanvoerlogistiek’, waaraan Royal Lemkes deelneemt, bundelt het transport van planten naar distributiecentra, waardoor minder transportbewegingen nodig zijn en dus minder CO² vrijkomt. Ook wil het bedrijf de impact op biodiversiteit verkleinen. Het heeft daarvoor initiatief genomen om met collega’s Dutch Flower Group, Waterdrinker, Royal FloraHolland en Fleura Metz telers te inspireren en te helpen duurzamer te opereren.

Beste werkgever
De 200 medewerkers vormen het hart van het bedrijf. De Haan: “Duurzame groei is zeker ook gericht op onze mensen. Wij stimuleren dat zij persoonlijk kunnen groeien en daarbij zelf de verantwoordelijkheid nemen. Je kunt namelijk pas aan je relaties gaan werken als je zelf in balans bent.” Medewerkers kunnen externe opleidingen volgen, maar intern zijn er ook diverse programma’s voor persoonlijke groei.
Van der Meij vindt dit een belangrijke ontwikkeling die past binnen zijn overtuiging. “Als je je hart open durft te stellen ga je ook anders met elkaar om. Het is onze intentie om ons werk met bezieling te doen. Dat is belangrijk en zo maak je het onderscheid. Wie goed doet, goed ontmoet.”
In oktober ontving Royal Lemkes het predicaat ‘Beste werkgever 2017-2018’, gekozen door werknemers. Zij gaven het bedrijf een 8,5 voor medewerkersbetrokkenheid. “Wij zijn hier ontzettend trots op, veel meer nog dan welke waardering ook.”

Oordeel van de jury
De jury vindt dat de ondernemers initiatief nemen en hun verantwoordelijkheid tonen voor veel projecten die het bedrijf en de keten duurzamer maken. Royal Lemkes stimuleert het clusteren van groepsvervoer per regio waardoor minder vervoersbewegingen ontstaan. Royal Lemkes gaat duurzame relaties aan met hun leveranciers en klanten. Daarnaast beperkt het bedrijf haar eigen footprint en levert opgewekte zonne-energie aan het personeel. Uniek is het personeelsbeleid, waarbij het uitgangspunt is dat zij en hun omgeving centraal staan. Vanuit die positie kan het bedrijf samen met haar medewerkers zorgen voor haar klanten. Royal Lemkes heeft een goed samengesteld managementteam, met ieder hun eigen expertise. Het heeft een sterke bedrijfsidentiteit en heeft een voorbeeldfunctie voor de sector.




Geen opmerkingen: