Het hele directieteam van
AgroCare. Van links naar rechts: Nic van
Roosmalen, Marco Zuidgeest,
Kees van Veen, Ad van Kester, Philip van Antwerpen,
Bas Eilander en Paul Grootscholten
Eén jaar na de fusie tussen
Agro Care en Kesgro
‘Groei is nodig om je
mensen kansen en uitdagingen te bieden’
De fusie tussen Agro
Care en Kesgro was geen hele grote verassing. De bedrijven werkten al op veel
punten samen. Juist die samenwerking vormt nu de basis voor een evenwichtige
cultuur binnen het nieuwe bedrijf. Een jaar later zijn de jeugdvrienden Philip
van Antwerpen en Kees van Veen zichtbaar tevreden. “Als je allemaal graag wilt,
verloopt zo’n samensmelting vlot.”
“We hebben allebei het vak geleerd bij Jos Looije van Looye
Kwekers.” Philip van Antwerpen en Kees van Veen kijken elkaar lachend aan. Ze
waren jong, net van school, met veel, heel veel ambitie en respect voor hun
leermeester. Meer dan twintig jaar later kijken ze vanuit hun kantoor over de
kasdekken van het Westland. Beneden in de hal van Greenpack gaat het sorteren
en verwerken van hun tomaten en de producten van nog drie grote vruchtgroentebedrijven
continu door.
Heel erg veranderd lijken ze
niet. Toch lijkt Philip, die net terug is uit Tunesië, nu pas te beseffen wat
er in die vijfentwintig jaar is gebeurd. Toen keek hij met groot respect op
tegen toonaangevende tomatentelers. Nu is Agro Care onderdeel van die groep.
Verder professionaliseren
Een jaar geleden zijn de bedrijven Agro Care en Kesgro
samengegaan. Door deze fusie ontstond het grootste tomatenbedrijf (183 ha) van
Nederland en ver daarbuiten. Hoewel de ondernemers ten volle beseften dat ze
‘de grootste’ werden in oppervlakte was dat nooit het doel van de fusie. Van Antwerpen:
“We willen professionaliseren en verder groeien. Zeg maar; knallen met z’n
allen.”
De fusie was eigenlijk een
vervolgstap van een weg die twintig jaar geleden al is ingezet. De ondernemers kwamen
elkaar tegen in telersvereniging ‘Red Pearl’ en werkten daardoor al op veel punten
samen. Zo was er onder andere overleg over de afstemming van het assortiment
van beide bedrijven. Bovendien besloten beide ondernemingen om naar Wieringermeer
te gaan. Ze kochten kavels naast elkaar en ook de opzet van de nieuwbouw was
nagenoeg identiek. Dezelfde kassen, dezelfde inrichting.
“Maar inmiddels hadden wij ons
volledige perceel volgebouwd, terwijl er bij de buren nog twintig hectare leeg
lag. Dus dat was de directe aanleiding om met elkaar om tafel te gaan zitten”,
legt Van Antwerpen uit.
Evenwichtige cultuur
De discussie over de nieuwe naam was kort en bondig. De
directie vond dat de inmiddels gevestigde naam Agro Care heel goed paste.
Kesgro verwees teveel naar de achternamen van twee personen in het team van
zeven. Van Kester en Grootscholten hadden er geen moeite mee om onder een
nieuwe vlag verder te varen.
Van Veen en Van Antwerpen vinden
dat door de fusie een meer evenwichtige cultuur binnen het bedrijf is ontstaan.
De directie bestaat nu uit een team van ondernemers die sterk zijn in strategie
en afzet en mannen met groene vingers. Beide zijn belangrijk.
Verbeteren organisatie
Het afgelopen jaar heeft de directie vooral energie gestoken
in het verbeteren van de organisatie. Van Veen: “We hebben nu naast managers
een extra laag senior managers toegevoegd.” Elke afdeling heeft een manager
arbeid en een manager teelt. Zij vallen onder een senior manager, die twee
afdelingen onder zich heeft. In de toekomst worden dat drie afdelingen.
“Dat lijkt nu nog een zware top”,
legt Van Veen uit. “Maar als we in de toekomst doorgroeien ‘verdunt’ dat
vanzelf weer.” Groei is noodzakelijk, concludeert hij. “We hebben hier een goed
team met weinig verloop. Die mensen willen wij kansen en uitdagingen bieden.”
Die groei zien de ondernemers
zowel in Nederland als in het buitenland plaatsvinden. Plannen hebben zij wel,
maar het is nog niet precies bekend hoe en waar. Na de voltooiing van de nieuwbouw
in Middenmeer staat uitbreiding in Tunesië op de planning. De kavel die daar is
aangekocht is nog niet vol gebouwd. “Tot nu toe hebben we daar plastic kassen
gebouwd. Die voldoen uitstekend, maar voor de volgende fase kiezen we voor
glazen kassen”, legt Van Antwerpen uit. De kavel in Marokko is inmiddels
volledig bebouwd.
Toename productie
De expansie van het tomatenbedrijf zorgt er ook voor dat de
productie stijgt. Al die tomaten moeten wel hun weg vinden naar de consument.
Toch vinden de ondernemers dat niet lastig. “Je hoort standaard dat je pas moet
bouwen op het moment dat je afzet hebt gevonden voor je product”, legt Van
Antwerpen uit. “Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Zo werkt de afzet van
tomaten niet. Je moet een afnemer zoeken bij het aanbod dat je hebt.”
Van Veen: “We verwachten dat het
aantal productiebedrijven in de toekomst zal afnemen, omdat een deel stopt en
een ander deel gaat samenwerken. Het huidige areaal tomaten in Nederland is wel
gerechtvaardigd. Door belichten is de kwaliteit sterk verbeterd en verdringen
we buitenlandse producenten van de markt. Bovendien zie je dat de kleinere
rassen – echte kwaliteit- en smaaktomaten – de trend zijn. En die leveren nu
eenmaal minder kilo’s product.”
Organisatie staat
Is een tomatenbedrijf met de omvang van Agro Care nog bestuurbaar?
De ondernemers vinden dat eerlijk gezegd geen opgave. Van Veen: “Het loopt nu
gesmeerd. Terugkijkend vond ik vooral de groei van 10 naar 25 ha de moeilijkste
fase. Dan moet je taken loslaten en aan anderen overdragen. Ben je daar eenmaal
doorheen dan ‘staat’ de organisatie.” Inmiddels ziet hij dat iedere manager
zijn opvolger inwerkt en vervolgens een stapje op de ladder klimt. Soms is er
wat krapte in het aanbod van goede mensen, maar de kansen om door te groeien
zijn altijd aanwezig.
Het eerste jaar na de fusie zit
er inmiddels op. Achteraf bleek het minder moeilijk dan verwacht. “Maar dat
ligt vooral aan de manier waarop wij met elkaar omgaan. Als je twee bedrijven
samenvoegt moet je niet gaan steggelen over de laatste elektrokar. Daar moet je
overheen kunnen stappen.”
Bedrijf met groeikansen
Door de fusie van Agro
Care en Kesgro ontstond vorig jaar een tomatenbedrijf van 183 ha, met
vestigingen in De Lier (Van Kester & Van Steekelenburg), Wieringermeer,
Agadir (Quality Tomato Marocco) en El Hamma (Desert Joy).
Het bedrijf maakt een grote groei
door, waarbij de teller inmiddels op 183 ha staat. Er zijn nog verdere plannen
voor uitbreiding, onder anderen in Nederland en Tunesië. Het bedrijf heeft een
zevenkoppige directie. Algemene zaken behoren tot het takenpakket van Kees van
Veen en Ad van Kester. Philip van Antwerpen onderhoudt externe contacten, maar
is ook intensief betrokken bij de vestiging in Tunesië. Ad van Kester zwaait de
scepter over de vestiging in Marokko. Nic van Roosmalen is verantwoordelijk
voor de vestiging in Rilland. Paul Grootscholten vervult die rol voor Wagenpad
11 in Wieringermeer; de oude vestiging van Kesgro. Bas Eilander is
verantwoordelijk voor Wagenpad 17, voorheen Agro Care Wieringermeer. Marco
Zuidgeest beheert de financiën.
De afzet verloopt via Harvest House, waar Van Veen in het bestuur zit. Verwerking en verpakking gebeurt bij Greenpack, het verpakkingsbedrijf van vijf vruchtgroentebedrijven in Maasdijk. Inkoop en nieuwbouw zijn uitbesteed aan CombiCoop, een samenwerkingsverband tussen Agro Care en Combivliet.
De afzet verloopt via Harvest House, waar Van Veen in het bestuur zit. Verwerking en verpakking gebeurt bij Greenpack, het verpakkingsbedrijf van vijf vruchtgroentebedrijven in Maasdijk. Inkoop en nieuwbouw zijn uitbesteed aan CombiCoop, een samenwerkingsverband tussen Agro Care en Combivliet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten