woensdag, maart 30, 2016

Tomaten

Auke Smit, algemeen directeur Greenco
‘Lokale samenwerkingsverbanden versterken de tuinbouw’

 


Drie jaar geleden verruilde hij zijn baan in de mediawereld voor de tuinbouw en kwam het Westland volledig blanco binnen stappen. Hij trof er gedreven ondernemers, harde werkers met open vizier. Soms verbaast hij zich nog over het kostprijs gedreven karakter van de tuinbouwsector. Greenco kiest voor het omgekeerde, juist voor vraag gestuurde productie.

Onze missie is om consumenten de gelegenheid te bieden om gezond te snacken”, vertelt Auke Smit van Greenco. “Wij produceren snackgroenten en doen dat op een duurzame en verantwoorde wijze.” Smit heeft de dagelijkse leiding als algemeen directeur van een bijzonder teelt- en handelsbedrijf dat gespecialiseerd is in kleine tomaatjes, mini-komkommers en mini-paprika’s.


Niet alle tomaten gaan weg als Tommies


Het bedrijf is bekend van het consumentenmerk Tommies, dat inmiddels alweer elf jaar bestaat. Oprichters zijn tomatentelers Jos van Mil en Ab van Marrewijk uit Honselersdijk, maar inmiddels heeft het bedrijf zes aandeelhouders en teeltbedrijven verspreid over Nederland en verder.

Merk en belofte
Tommies is een Nederlands product en jaarrond verkrijgbaar. In het verleden importeerden de telers in de winter Spaanse tomaten, maar inmiddels belichten ze hun planten in donkere periodes waardoor continue tomaatjes van de beste kwaliteit beschikbaar zijn. “Omdat we een stabiel en betrouwbaar product willen verkopen onder onze merknaam”, verklaart Smit. Daar is hij zuinig op, want het merk doet een belofte aan de consument.
“Niet alle tomaten gaan daarom weg als Tommies”, gaat hij door. “Wij verkopen rode, gele, oranje en bruine tomaatjes en er komen nog kleuren bij.” Een nieuw concept is Pick& Mix, waarbij consumenten hun eigen mengsel mogen samenstellen. De snackgroenten gaan ook weg onder de namen Sweet Energy en Fred&Ed, afhankelijk van de afnemer. Bijzonder is dat de teeltbedrijven onder Greenco lid zijn van verschillende telersverenigingen, waardoor het bedrijf meerdere markten kan bedienen.

Sportkantines
De werkwijze van Greenco is vanaf het ontstaan al toegespitst op de behoefte van consumenten. Smit: “Wij doen marktonderzoek met testpanels en stellen vast wat er bij hen leeft, op welk moment van de dag ze willen snacken en welke smaak hen aanspreekt.” Afhankelijk van de testresultaten stippelt het bedrijf een strategie uit voor product en verpakking.


Geen strijd aangaan met de bitterbal


Het overgrote deel van alle snackgroenten vindt de weg naar de consument via supermarkten. Steeds vaker kom je ze ook tegen bij benzinestations, kiosken op stations en in sportkantines.
Nieuw is de testcampagne onder vijftig kantines van voetbal- en hockeyverenigingen. Die test is heel goed verlopen en wordt breder uitgezet. “We zetten dit project voort, omdat we veel enthousiaste reacties hebben ontvangen. Wij gaan met nadruk geen strijd aan met bitterballen. Die zijn namelijk ook erg lekker en mensen moeten dus kunnen kiezen. Hopelijk kiezen ze voor beiden.
De sportkantine is bij uitstek een plaats waar een gezonde leefstijl en voeding bij elkaar komen, maar we praten hier wel over een gedragsverandering en dat heeft veel tijd nodig. We zien wel dat het succes van Tommies in de kantine erg afhangt van de beheerders. Als zij het zien zitten kunnen onze snackgroenten voor meer omzet zorgen.”

Snackgroenten wereldwijd
Stilletjes aan groeit Greenco door. Het bedrijf is een samenwerkingsverband aangegaan met een Mexicaans teeltbedrijf, waardoor snacktomaatjes ook beschikbaar komen voor de Noord-Amerikaanse markt. Hetzelfde gebeurt aan de andere kant van de aardbol. Heel recent is een nieuwe partner gevonden in Australië. “Wij hebben niet de intentie om bedrijven over te nemen, maar gaan liever een goede samenwerking aan”, legt Smit uit.
“Ik verwacht meer allianties in de groenten- en fruitsector. Grote bedrijven nemen kleinere bedrijven over of werken samen. De grotere bedrijven nemen het voortouw om de productieplanning af te stemmen op marktbehoefte. Tuinbouwondernemers die meer affectie hebben met het groene vak en uitstekend zijn in telen en klimaatbeheersing kunnen daarbij aansluiten.”


Meer allianties in de groenten- en fruitwereld


In de korte tijd dat Smit werkzaam is in de tuinbouwsector heeft hij met bewondering het vakmanschap en gedrevenheid van tuinbouwondernemers gade geslagen. Daarentegen is hij bezorgd over de communicatie naar klanten, die nog in de kinderschoenen staat. Ook aan de communicatie onderling valt nog veel te verbeteren. “Ik zie in de toekomst steeds meer lokale samenwerkingsvormen ontstaan die de tuinbouw sterk maken, maar daar is wel vertrouwen voor nodig. En juist dat vertrouwen onderling, dat moet snel komen.”



Geen opmerkingen: