maandag, mei 11, 2009

Smaaktest



Kwaliteitsattitude

Afgelopen zaterdag nam ik voor het eerst deel aan een smaaktest. De organisatie was in handen van online community Foodlog.nl in samenwerking met Kasteel Groeneveld in Baarn, LNV en de Taskforce Multifunctionele Landbouw. Centraal stond de vraag of je het verschil tussen groot- en kleinschalige productie en oude en moderne technieken kunt proeven.
Ik schrijf zelf voornamelijk over de productiekant van de tuinbouw, dus dit was voor mij een nieuwe discipline. Leuk en nuttig, dat wel. Ik mocht proeven van ham, brood en kaas. En hoewel er nu een enorme discussie is ontketend of deze smaaktest nu wel of geen goed onderbouwd onderzoek is, vond ik mijn eigen bevindingen opmerkelijk en leerzaam. Ik wist zonder al te veel moeite alle ambachtelijk geproduceerde producten aan te wijzen. Kwestie van voorkeur. Het kleine meisje tegenover me deed dat ook heel handig.
De ham van Duke of Berkshire had mijn voorkeur. Maar tussen de ham van de Lidl en Albert Heijn lag ook een voortreffelijke ham van Ruitenburg, een ambachtsman die uitgegroeid is tot grote vlees- en vleeswarenfabriek.
De discussie na afloop van de proeverij spitste zich toe op wel of niet toepassen van technologie bij het bereiden van voedsel. Wat is nog ambachtelijk geproduceerd? De toehoorders waren het natuurlijk niet allemaal met elkaar eens. Wel sprong naar voren dat de menselijke factor in een technologisch proces heel belangrijk is. De kwaliteitsattitude is de norm.
Die lijn kan je eigenlijk ook doortrekken naar de tuinbouw, waar precies hetzelfde gebeurt. Technologie is daar onmisbaar. De hand van de tuinder ook.

Lees meer op foodlog.nl

Geen opmerkingen: