donderdag, februari 03, 2011

Trotse Tuinders Kalender

Trotse Tuinders Kalender #mnkl




Het begon twee weken geleden als een geintje op Twitter. John van Uffelen, alias @kwekpetervdplas, mopperde over een foto van hemzelf in KAS Magazine. Toevallig poseerde hij voor Onder Glas en ik stuurde een tweet: @pieternelvv Ik heb een mooie foto van John. Mooi genoeg voor een mannenkalender.


Dat heb ik geweten. Al snel werd door @dignavanzanten de hashtag #mnkl verzonnen en de tweets vlogen over en weer. Mannen die wel wilden poseren, vrouwen die wel in de jury wilden plaatsnemen. Veel vragen kwamen binnen welke criteria we zouden hanteren. Het kon dus niet lang duren of John, Digna en ik moesten in conclaaf. Dat gebeurde vanmiddag. We maakten de volgende afspraken:


Het organisatiecomité bestaat inmiddels  uit vijf personen, namelijk John van Uffelen(kwekerij Peter van der Plas), Digna van Zanten(Spirit Communicatie), Esther van Geest(D.C. van Geest), Pauline Verhagen(Prominent en Pieternel van Velden(Krabbels Tekst en Beeld); 
De kalender is geen kopie van de Knappe Koppen Kalender van Horticoop en zal er dus heel anders uit komen te zien. We vinden de Knappe Koppen Kalender zeer okay en we willen niet meeliften op dat succes noch kopiëren;
De kalender is geen flauw grapje, maar een serieus project. We noemen het project ‘De Trotse Tuinders Kalender'. Voorop staat de ondernemer die trots is op de producten die hij teelt;
Doel is om het positieve imago van de tuinbouwsector te versterken;
Er komt een mooie verdeling van producten, zes keer sierteelt en zes keer groente/fruit;
We zoeken naar sponsors die het project willen ondersteunen. Als bijvoorbeeld een rozenteler op de foto gaat, dan kan een rozenveredelaar die kalenderplaat sponsoren;
De kalender moet rond de Horti Fair klaar zijn;
Als het project succesvol is en we houden geld over, dan doneren we het aan een goed doel.
Deelnemers van het organisatiecomité doen dit op vrijwillige basis;
Goede suggesties zijn van harte welkom. Zet ze onder dit blog of benader ons rechtstreeks. We zijn in ieder geval via Twitter makkelijk te vinden.

P.s. De collage boven dit bericht is natuurlijk een grapje. We gaan samen een goed plan maken hoe de tuinders op de foto gaan. Mooie, strakke platen en goede vormgeving. Laat dat maar aan ons over.  


3 opmerkingen:

Anoniem zei

ik heb nog wel een nominatie hoor, voor de "groente" foto.
Op twitter heet hij Loukes, hij is raapstelenkweker en heeft een leuk koppie.
Of hij wil, dat is een andere vraag.
Leuk initiatief trouwens.
Succes ermee!

Anoniem zei

Mmmm, ik ben al helemaal in de ban van de orchideeenman. Waar kan ik hem vinden?

B.Brinkman/Honselersdijk zei

De doelgroep van de Trotse Tuinders Kalender is mij niet geheel duidelijk. Het lijkt mij eerder een eigen ego strelend project, want wie zit er nu te wachten op de portretten van de tuinders? De afnemers, of je collega's, of een handjevol Westlandse kennisjes? De drang en visie voor het promoten van je producten is helder, daar is best wel een behoefte aan! Het oude imago "Westland-Tomaat-Komkommer" leeft nog volop buiten het Westland en een promotie van "er komt meer uit de kas dan dat" is niet verkeerd, maar dan niet met een kalender en een smoelenboek er in! Maak dan een Agenda met een rijke inhoud met foto's van Westlandse kas producten en daar bij een redactioneel artikel en personalia van de betreffende producent en/of bedrijf. Dat is dan nog een redelijk relatie en reclame product, geschikt voor afnemers, leveranciers etc. Dus een gerichte doelgroep!
Zoals in het artikel van het AD/Westland editie staat: "Zo kunnen we het imago van de sector een beetje opkrikken" schiet je met een kalendertje je doelgroep geheel voorbij. Overigens heeft een kalender maar twaalf maanden om je info plus foto's te plaatsen en een agenda 365 dagen en ook daar tussen kan je heel veel artikelen, foto's etc plaatsen en er wordt elke dag in gekeken en notities in gemaakt.