donderdag, februari 06, 2014

Rozen



Ed en Marc Sassen toveren met rozen

‘We zijn er achter gekomen dat we eigenlijk geen telers zijn’


De pure en natuurlijke uitstraling van rozen staat in contrast met verven en waxen van deze mooie bloemen, vinden velen. Die mening kan veranderen als je de rozen van Ed en Marc Sassen onder ogen krijgt. Met mooie namen als Frostwax, Sugar, Glitter, Satin, Snowy, Marshmallow en Bling Bling prijzen zij verschillende behandelmethoden aan, die de verbluffend mooie rozen een extra dimensie geven. Het uit nood geboren idee is de status van kitsch allang ontstegen. 

“Waarom zou je je geliefde een rode roos geven met Valentijnsdag”, vindt Marc Sassen van VIP Roses. Hij houdt als alternatief een witte Avalanche omhoog met een zachtroze bepoederde kern en daarin een hartje gestoken. Dit is het resultaat van een jarenlange zoektocht naar behandelmethoden, vakkundig uitgevoerd met de juiste stoffen die bloemen een echte meerwaarde meegeven. “We houden het natuurlijke bloeiproces niet tegen”, vertelt hij. “Deze rozen zijn net zo lang houdbaar als iedere onbehandelde roos. Tijdens de bloeiperiode veranderen ze steeds van karakter.”


Jaarrond en seizoen
Marc en Ed Sassen begonnen ooit op het ouderlijke bedrijf van 1 ha in Ter Aar, puur als rozentelers. In 1995 kochten ze een bedrijf in Nieuwveen en later het bedrijf van de buren, waar ze nu jaarrond rozen telen.
Het ouderlijk bedrijf werd gestript en lag jarenlang leeg. Inmiddels telen ze daar toch weer rozen, volgens de aloude traditie. In november koud leggen, in de winter snoeien en onder invloed van natuurlijk licht en warmte drie sneden oogsten in de zomer. Zo maken ze op dit bedrijf van een jaarrond product weer een seizoensproduct. Terwijl de Afrikaanse rozen in de winter de markt domineren, zijn de broers in de zomer volop aan de markt. Vandaag de dag is hun bedrijf 4 ha groot, waarvan 2,5 ha glas.

Semi en trosrozen
Het assortiment is breed. Ze hebben in totaal zo’n twaalf verschillende rassen, waaronder Avalanche en de pastelvarianten, trosrozen en semi-trosrozen. De laatste zijn rozen die doorgaans als enkele roos worden geteeld, maar door toppen meerdere knoppen ontwikkelen. King Arthur en Ave Maria zijn hun belangrijkste trosrozen.
De broers zijn permanent op zoek naar nieuwe rassen en proberen daarvan het alleenrecht in handen te krijgen. Ed: “We proberen steeds te vernieuwen om niet inwisselbaar te zijn en ons te onderscheiden met nieuwe kleuren.”
Hoewel hun bedrijf voldoet aan de huidige technische maatstaven is dat niet wat hen het meest boeit. Het onderzoeken van de mogelijkheden in de markt heeft meer hun aandacht. “We zijn er achter gekomen dat we eigenlijk geen telers zijn”, glimlachen ze. Ed ‘doet’ de kwekerij, Marc is meestal op de veiling te vinden.

Gepimpt
Het is vooral Marc, die zich in het behandelen van rozen ging specialiseren. Dat gebeurde bijna per ongeluk. In 2000 teelden de broers ‘Dolce Vita’, een ras waarvan het hart in bepaalde periodes niet goed doorkleurde. Om deze bloemen toch te kunnen verkopen begon hij rozen te dompelen en de hartjes te spuiten. Van het een kwam het ander en hij verdiepte zich verder in verftechnieken.
Vandaag de dag heeft VIP Roses een box op de veiling waar een vaste groep medewerkers bloemen ‘pimpt’ met glitter, wax of verf. Het is specialistisch werk, waar vakkennis voor nodig is.
De bloemen kunnen in principe elke kleur krijgen, maar verreweg de meest succesvolle creaties zijn subtiel. De behandelde rozen krijgen extra structuur langs de randjes van de bloemblaadjes die doen denken aan ijskristallen, sneeuw of suiker. Andere behandelingen doen weer denken aan satijn. Ook zijn er glitters en er is zelfs een ‘glow in de dark’ versie. Iedere behandeling heeft zijn toepassing. Zo zijn de rozen populair voor bruidswerk en de lichtgevende bloemen doen het weer goed in Engeland tijdens Haloween.

Klok of bestelling
Marc behandelt niet alleen zijn eigen rozen, maar koopt daarnaast product voor de klok. “Ik zie dagelijks wat er voor de klok komt, wat andere telers en aanbieders doen”, legt hij uit. “Daar kan ik mijn strategie op aanpassen.” De producten die hij verft en waxt zet hij weer af via de klok. Al doende probeert hij steeds te vernieuwen, omdat succesvolle methoden al snel worden gekopieerd. Zo probeert hij de concurrentie voor te blijven.
Voor het hoogste segment in de markt zijn de broers samenwerking aangegaan met groothandelsbedrijf Hoven & de Mooij uit Rijnsburg. Zij verven op bestelling luxe rozen, zoals Avalanche en Red Naomi. Deze rozen komen niet voor de klok. Ook verven ze andere bloemen als chrysant en calla. Afzet van deze bloemen zijn luxe markten, zoals Rusland.

Pieken
De pieken van het verven liggen rond Kerstmis en Chinees Nieuwjaar. “Rond kerst kan alles”, legt Marc uit. “Dan is het hoogseizoen.” Buiten het seizoen hoopt hij meer toepassingen te vinden, want eigenlijk wil hij het behandelen van bloemen jaarrond uitvoeren. “Soms struin ik rond op de veiling en koop dan producten die ik weer een behandeling geef. Gewoonweg om te kijken wat het resultaat is. De veiling is voor mij één grote snoepwinkel.”


Geen opmerkingen: