dinsdag, juni 01, 2010

Kippen



Klazien met de kalkpoten
Het is natuurlijk leuk dat je als onnozele burger begint met een dierentuin voor je dagelijkse verse ei, maar met de lusten komen ook de lasten. Eén van de drie kippendames kreeg wel erge vreemde poten. Dochter in paniek: “Mam, wat heeft dat beest.”
In zulke gevallen weet oma raad. “Kalkpoten. Dat is een of ander beestje dat tussen de schubben kruipt. Gewoon een beetje afgewerkte olie er op.”
Prima idee natuurlijk, maar in het kader van duurzaam en diervriendelijk ondernemen leek me het raadzaam om eens verder te zoeken. Dan raadpleeg je dus google en vind je de kalkpotenmijt, waar de ene kip dus veel gevoeliger voor is dan de andere. In de ene lezing leven de mijten van het kippenbloed, in de andere leven ze van dode huidresten. Hoe dan ook, ze heeft er best last van en het ziet er niet uit. De remedie: dagelijks voor het op stok gaan insmeren met slaolie of vaseline. Me dunkt, iets vriendelijker dan motorolie.
Gelukkig rijdt manlief racefiets. Tussen tandwielen en schoonmaakspulletjes vind ik een potje vaseline uit de oertijd.
Kip vindt het smeren allemaal best en ik voel me net Klazien uut Zalk. Ben benieuwd. Helpt het niet, dan zal ik toch naar de dierenarts moeten voor een mijtendoder. Ondertussen legt ze gewoon vrolijk iedere dag een ei.

Geen opmerkingen: