zaterdag, november 20, 2010

Paprika

Tas-toe zit in de finale van de Smaak van Nederland 2010. Een gesprek met de finalisten.


Marieke Tas en Ad van der Kleij:
‘Paprika’s zijn uitstekend geschikt voor nieuwe toepassingen’
Niet voor de bulk gaan, maar specialiseren is de missie van Marieke tas en Ad van der Kleij. Zij behoren tot de groep telers die bewust kiest voor differentiatie in producten en een band opbouwen met afnemers en consumenten. Het nieuwe merk Tas-Toe is zojuist geboren.
Verhuizen van het westen des lands naar het oosten is geen voor de hand liggende stap. Marieke Tas en haar man Ad van der Kleij dachten daar anders over. In 2004 zochten zij een betaalbare kavel en reisden het hele land af. Zeeland trok hen niet aan, maar in Bemmel voelde het beter. ‘We hebben lang gezocht naar een geschikte locatie en de mensen hier zijn vriendelijk en open. Dat spreekt ons aan.’ Dus bouwden zij hun bedrijf van 3,4 ha. Niet klein, maar ook niet supergroot. Samen met andere glastuinbouwbedrijven vormen ze tuinbouwcluster Bergerden, waar wordt samengewerkt op gebied van energie en water.



Als je diep in hun hart kijkt, gaan ze niet voor de bulk. Ze hebben het gevoel dat hun streven naar topkwaliteit het beste past bij hun huidige omvang. Vandaar hun keuze om dit jaar het zeer smakelijke rode ras WT 8108 te zetten.
Na zes jaar blijkt dat Ad en Marieke met hun gezin goed zijn geaard. Hoewel het voor hen –net als voor de meeste paprikatelers- zware jaren zijn is de fut er nog niet uit. Marieke is een nieuwe uitdaging aangegaan: nadenken over nieuwe producten naast de verse vruchten die ze oogsten.
Passie
Marieke heeft een passie voor lekker eten. “Terwijl anderen zich het schoolreisje naar de Efteling nog herinneren, weet ik nog wat ik vroeger at. Ik heb iets met smaak”, vertelt ze. En zo ging ze experimenteren in eigen keuken. Ze begon met het inleggen van paprika’s in zoet-zuur, maakte paprikasauzen, zoet en pittig en werkt nu aan een lekkere chutney. Dit seizoen is er ook jam bijgekomen.
Marieke’s man Ad stond in het begin een beetje gereserveerd tegenover haar gekokkerel, maar dat veranderde toen hij ging proeven. De paprika producten van zijn vrouw smaakten naar meer.
De eerste potjes brouwde ze op haar eigen fornuis, maar dat was geen manier om een constante productie op te bouwen. “Voedselbereiding vraagt andere voorschriften dat paprika’s telen”, vertelt ze. Marieke ging dus op zoek naar een goede partner die haar dit werk uit handen zou kunnen nemen. Op haar speurtocht kwam ze terecht bij Theo van Woerkom, ambachtelijke jammakerij in de Betuwe. Het klikte. Samen met dit bedrijf bedacht ze verbeterde recepten die in een groter volume uitvoerbaar zijn. Alleen het versnijden en drogen gebeurt nu nog op hun eigen bedrijf in Bemmel, waar zij een speciale ruimte hebben ingericht volgens HACCP-richtlijnen.
Zoet en hartig
De producten van Marieke hebben een breed toepassingsgebied en passen zowel bij zoete gerechten als bij hartige. Inmiddels is er ook een paprikabroodje met gedroogde paprika en een tikje chili, dat even geroosterd heerlijk is met kaas.
De familie van der Kleij-Tas heeft er bewust voor gekozen om geen winkel aan huis te nemen. Hun producten gaan naar boerderij- en kaaswinkels. Binnenkort is de webshop klaar, waar winkeliers en bedrijven bestellingen kunnen plaatsen. Zo is er direct contact tussen producent en afnemer. Marieke: “Wij willen graag zelf die functie vervullen, zodat de lijnen kort blijven. Zo kunnen we veel sneller leveren dan via een tussenstation. Bovendien blijf ik feeling houden met de klanten. Zo kan ik wat extra service bieden.”
Markt opbouwen
De verwerkte producten maken maar een klein deel uit van de totale paprikaproductie van het bedrijf. Bovendien moet het bedrijf nog een markt opbouwen voor dit segment met de merknaam Tast-Toe. Marieke’s droom is dat haar potjes straks in heel Nederland te koop zijn. Maar dat zal nog even duren, weet ze. Het in de markt zetten van een nieuw product is niet eenvoudig, al is het nog zo lekker.

Geen opmerkingen: