woensdag, mei 05, 2010

Kom in de Kas











K3: Kom in de Kersen Kas
Tuinders inflexibel en weinig actief in productontwikkeling? Hoe kom je er bij? Afgelopen zaterdag stuitte ik weer op een stukje vindingrijkheid waar ik erg vrolijk van werd. Op mijn jaarlijkse Kom in de Kas tochtje kwam ik terecht bij Corstiaan en Lieske Oudijk in het Zuid-Hollandse Moerkapelle. Voor het eerst van hun leven deden ze mee. En Hoe!
Op hun twee hectare grote tuinbouwbedrijf telen ze sinds twee jaar kersen onder glas. Onder een hemelsblauwe lucht met stralende zon stonden de kersen volop in bloei. Tussen de bomen zoemde het van de bijen. Kuikentjes piepten en in de verte kraaide een haan. Hoewel er echt veel mensen meegenoten hing er een serene sfeer in de kas.
Lieske genoot ook. Ze vertelde honderduit van de ‘grote stap’. Want hoe kom je in hemelsnaam op het idee om kersen te gaan telen? Welnu, Corstiaan teelde lange tijd gerbera’s, maar er was vanwege bestemmingswijziging(toekomstige woningbouw) niet genoeg toekomst voor zijn kas. Dus ging hij een aantal jaren caravans stallen, totdat de gemeente dat verhinderde. Er moesten weer planten in die kas, want daar is hij voor bestemd(en die gemeente komt natuurlijk nog steeds niet over de brug).
Maar waarom nu kersen? Welnu, Lieske komt uit de Betuwe en haar opa had altijd kersen. Ze heeft dus kersenbomenroots. Meer dan dertig soorten hebben ze staan en vorig jaar oogstten ze de eerste vruchten. Dit jaar komt er een grote hoos aan, want de bomen zijn inmiddels flink uit de kluiten gewassen.
Ik hoor u denken: waarom kersenbomen in een kas? Is dat nu nodig? Die moeten gewoon buiten staan. Niet zo snel oordelen. Corstiaan verwarmt de kassen niet en verbruikt dus geen energie. Het klimaat in de kas vervoregt de oogst, zodat hij begin mei al mooie vruchten kan plukken. Lieske herinnert zich nog de kersentijd uit haar jeugd, waar ze met brommers zonder uitlaat herrie maakte in de boomgaard om spreeuwen weg te jagen. Dat hoeft nu niet meer, want tussen de luchtramen zit gaas. Nog veel mooier is de biologische bestrijding bij de kersen. Naast allerlei kleine kruipertjes en springertjes lopen er kwartels, kippen en kalkoenen in de kas. Ze pikken de taxuskevers weg, die grote schade kunnen aanbrengen in de boomgaard. Een perfecte omgeving dus.
Ik heb al een filmpje gemaakt van de bloesem. Begin mei mag ik terug komen om het kersen plukken te filmen. Ik kijk er nu al naar uit. Alvast een paar foto’s zien? www.jomajole.nl. O ja, ze verkopen kersen aan huis, over een maand.

Geen opmerkingen: