dinsdag, april 02, 2013

Kom in de Kas



Derde Kom in de Kas voor Aad van der Wilt
‘Goed dat onze sector zo’n evenement zelf gaat dragen’

Zoals het een rasechte voorzitter betaamt staat Aad van der Wilt helemaal klaar voor alweer de 36e editie van Kom in de Kas op zaterdag 6 en zondag 7 april 2013. Wat is er nu leuker dan leiding geven aan het meest positieve tuinbouwevenement van Nederland? “Ik hoor nog niemand zeggen dat we ermee moeten stoppen.”

Hij moest een drempel over om in de schijnwerpers te treden. Dat zou je niet zeggen van de man die alle rust uitstraalt. Nu, twee jaar later, zal gerberateler Aad van der Wilt uit Mijdrecht voor de derde keer het woord voeren als voorzitter van het Kom in de Kas bestuur. Hij heeft zijn draai intussen gevonden.

Kick off in Luttelgeest
“We gaan er een leuke opening van maken. De kick off is dit jaar in Luttelgeest, op de donderdagmiddag voor het Kom in de Kas weekend”, legt hij uit. “Het wordt beslist geen bobo-feestje en dat is ook niet meer van deze tijd. We hebben bijvoorbeeld Rintje Ritsma gestrikt voor een sportclinic. En misschien komt onze nieuwe staatsecretaris Sharon Dijksma ook. Het is bij uitstek de gelegenheid haar meer te laten zien van de tuinbouw.”
Vorig jaar besteedde het Jeugdjournaal veel aandacht aan de kick off. Dat was te danken aan 500 basisschoolleerlingen die in Grubbenvorst een gevel van een kas beschilderden met vrolijke bloemen. Dit glasschilderij was 340 meter lang en trok aandacht van de landelijke pers. Of dat ook dit jaar gaat gebeuren is afwachten.
Van der Wilt: “We proberen of Piet Paulusma naar Luttelgeest wil komen, maar dat is lang nog niet zeker.” De voorzitter schroomt niet om de telefoon te pakken en redacties van radio- en televisieprogramma’s te bestoken met informatie, maar het is altijd weer afwachten of dat effect heeft.


Positieve publiciteit
Over positieve publiciteit heeft Kom in de Kas niet te klagen. De geschiedenis leert dat de landelijke en regionale pers het sympathieke evenement altijd gunstig gezind is geweest. Wat de magie precies is valt moeilijk te omschrijven. Wellicht het feit dat de open dag nooit is ontaard in een commercieel evenement of misschien wel het aanstekelijke enthousiasme van de vele vrijwilligers.
Het is voor Van der Wilt ook niet moeilijk om alle regio’s weer in beweging te krijgen. “Ik heb nog geen geluiden opgevangen dat telers ermee willen stoppen. Dat zegt toch wel wat.”

Zorgen financiering
Ondanks de bereidheid van telers om in 23 regio’s weer massaal hun kassen open te stellen heeft het bestuur dit jaar veel energie moeten steken in de financiering van dit evenement. Vele malen stapte een afvaardiging in de auto om het verhaal opnieuw uit te leggen aan mogelijke sponsors.
Vorig jaar liet het Productschap Tuinbouw al weten dat het promotie niet meer als kerntaak beschouwde. Gevolg was dat editie 2012 van Kom in de Kas voor het laatst aanspraak kon maken op een financiële bijdrage van de sectorcommissie Bloemkwekerijproducten en Groenten & Fruit. Ook van de promotieorganisaties Bloemenbureau Holland en GroentenFruit Bureau is inmiddels geen hulp meer te verwachten wegens opheffing en verandering van taken.
Editie 2013 wordt gesponsord door de Dutch Produce Association (DPA), Fresh Produce Growers (FPG), FloraHolland, Rabobank en Interpolis. De eerste drie zijn nieuw, de anderen zijn al jaren sponsor.


Voor één jaar
Ook heeft de organisatie het totale budget teruggebracht van vier ton naar iets meer dan drie ton. “Geen onverstandige keuze”, vindt Van der Wilt. “Toch blijft de sponsoring punt van zorg, want de toezegging is slechts voor één jaar.”
Die situatie zit hem niet lekker. “Kijk bijvoorbeeld naar het beperkte budget, waar we naar verhouding zoveel positieve publiciteit voor terug krijgen. Dan zou je verwachten dat sponsors gemakkelijk over de brug komen. Niets blijkt minder waar. Vergelijk dat eens met een evenement als de Floriade, waar een miljoenenbudget vanuit de sector beschikbaar kwam. Uiteindelijk heeft dat in mijn ogen meer negatieve dan positieve publiciteit opgeleverd. Dat zou toch niet mogen gebeuren.”
De voorzitter heeft er soms moeite mee dat hij zoveel overredingskracht nodig heeft om een paar duizend euro los te krijgen van een sponsor, terwijl een veelvoud daarvan naar de Floriade ging.

Waardevol contact met consument
Na dit jaar heeft Kom in de Kas weer een stabiele financiering nodig. “Ik doe dus een beroep op alle organisaties in de sector om ons te ondersteunen. Het is belangrijk dat wij als sector dit evenement zelf dragen.”
De voorzitter zoekt dus naar een vaste financiering voor Kom in de Kas, omdat het contact met de consument waardevol is. Soms wordt gesuggereerd dat altijd hetzelfde publiek naar de open dagen komt, maar daar is hij het niet mee eens. “De ouders van toen zijn nu grootouders en zij brengen weer nieuwe kinderen mee. Die kinderen zijn voor ons een hele belangrijke doelgroep.”

Nieuwe richting
Twee jaar geleden is Kom in de Kas een nieuwe richting ingeslagen. Toen is ook een nieuwe communicatiecampagne geïntroduceerd met de slogan ‘In de kas kan alles’. De nieuwe affiches moeten de doelgroep nieuwsgierig maken en hun kennisniveau bijspijkeren. Ook dit jaar zijn er weer nieuwe posters ontwikkeld die dit thema ondersteunen.
Onderdeel van de vernieuwing is bedrijven jaarrond open te stellen onder de vlag van Kom in de Kas. Afgelopen jaar is er een kleine pilot gestart in de Bommelerwaard en Nieuwveen (meer daarover op pagina 7).

Belangenloze inzet
Onder de paraplu van Kom in de Kas is veel mogelijk. Nieuwe initiatieven worden van harte ondersteund. “Ieder gebied kan inmiddels met een standaard lay-out een eigen website ontwikkelen. Gebieden geven natuurlijk hun eigen invulling aan de open dag, met eigen evenementen. Daarmee bemoeien we ons niet al te veel. Wel bewaken we de contouren waarbinnen Kom in de Kas plaats vindt. Het blijft natuurlijk een open dag voor de glastuinbouw.”
Het gaat hem naar de zin, laat de voorzitter weten. “Het blijft bijzonder dat zoveel mensen zich belangeloos willen inzetten voor de open dag. We zijn natuurlijk met z’n allen amateurs, maar ik heb er bewondering voor. Je moet het maar doen. Ik doe dit werk ook niet voor mezelf, maar voor mijn collega’s en de hele sector.”

Geen opmerkingen: