vrijdag, oktober 22, 2010

Cactus
































‘Dit transportsysteem past echt bij onze manier van werken’
Geen treksysteem of lier is nodig om de roltafels bij cactus- en succulententeler Ubink automatisch te verplaatsen. Twee kleine shuttles en een automatische middenwagen doen al het werk. Deze nieuwe ontwikkeling levert een transportsysteem op dat weinig gevoelig is voor storingen.
Volop bouwactiviteiten op het bedrijf van Gert, John en Edwin Ubink in Kudelstaart. Het tot 50.000 m2 uitgegroeide cactus- en succulentenbedrijf is in revisie. Naast de bestaande kassen bouwden de broers vorig jaar een cabriolet-kas met foliedek (Prins), om zoveel mogelijk ultraviolet toe te laten in de succulenten. Dat brengt ze goed op kleur. Het totale assortiment van Ubink is breed. Van 300 verschillende soorten hebben ze minstens één hele tafel en er zijn er nog veel meer. “Wij proberen onze klanten ‘one-stop-shopping’ aan te bieden”, vertelt Edwin Ubink.
Tot voor kort werden alle roltafels op de kwekerij grotendeels met de hand verplaatst. Het bedrijf heeft bewust vrij brede paden. “We willen vrij frequent alle partijen beoordelen op eventuele aantastingen of beoordelen hoe snel de groei verloopt”, legt de teler uit. Hoewel de bezetting prioriteit heeft, wil hij er toch erg makkelijk bij kunnen. Inmiddels is er een geautomatiseerd transportsysteem van Logiqs Agro International geïnstalleerd dat past bij de wensen van de familie Ubink. Gert-Jan van Staalduinen en Dennis van Dijk van deze installateur leggen de uitgangspunten en de uitvoering uit.


Elkaar aftasten
In opdracht van een andere klant was de bouwer van logistieke systemen op zoek naar een eenvoudig transportsysteem, waarbij tussen de tafels geen open ruimtes ontstaan. Bovendien had Logiqs Agro zichzelf tot doel gesteld om een betaalbaar transportsysteem te ontwerpen, dat eventueel in een bestaande kas kan worden geïnstalleerd. Ubink was juist op zoek naar een passend intern transportsysteem.
Na het proces van het aftasten van elkaars ideeën kwam het plan naar boven om een AMW (Automatische Midden Wagen) op het middenpad te plaatsen, met twee shuttles die de roltafels ophalen en wegbrengen. “Het idee sprak ons meteen aan”, vertelt Edwin. “Andere bedrijven waren op dat moment niet in staat om ons die mate van automatisering aan te bieden.”
Hoe werkt het
De werking van het transportsysteem is eenvoudig. De AMW loopt langs een geleider over het hoofdpad en verplaatst steeds één roltafel naar een ander deel van de kas. Twee shuttles doen tegelijk het werk op de in totaal 76 banen. Eén haalt een tafel op, en plaatst deze op de AMW, de ander duwt de roltafels verderop af in de juiste baan.
De shuttle zelf verplaatst zich over twee 51-ers, die meteen ook voor de verwarming van de kas zorgen. Is de shuttle klaar met een baan dan brengt de AMW deze naar een volgende baan.
De shuttle heeft een kleine aandrijfmotor van 0,18 kW. De capaciteit hoeft niet groot te zijn, want het apparaat verplaatst maar één tafel tegelijk. Het apparaat hoeft geen hele rij af te duwen of aan te trekken, zoals in een conventioneel transportsysteem. De elektromotoren lopen op een accu. Als de accu’s moeten worden geladen, rijdt de shuttle zelfstandig naar een oplaadpunt.
De positiebepaling gebeurt via RFID-tags, die op het begin van de transportpijpen zijn geplaatst. De RFID-lezer staat in verbinding met de shuttle besturing. De shuttle kan volautomatisch, maar ook handmatig werken. Als Ubink een partij roltafels naar voren wil halen, om bijvoorbeeld wijder te zetten of naar een andere afdeling te plaatsen, dan sleept hij de containers op het scherm van Dat-A-Control naar de gewenste bestemming. De AMW en de shuttles gaan hierna volautomatisch de gewenste verplaatsing uitvoeren..
Capaciteit
Op dit moment heeft Ubink één AMW en twee shuttles. “Ik heb nog een extra shuttle aangeschaft, vanwege de experimentele fase van het systeem, maar misschien is dat helemaal niet nodig”, legt Edwin uit. Een ander argument voor een extra shuttle is dat er altijd één bij een oplaadpunt is, zodat de energietoevoer is geborgd. Overigens heeft de AMW een permanente energievoorziening.
Op het bedrijf van Ubink is de omloopsnelheid van producten niet zo heel hoog. De teelten duren drie tot vier maanden. Met het uitzetten erbij moet een plant ongeveer een keer per twee maanden worden verplaatst. De capaciteit is daarop uitgerekend. Mocht het nodig zijn meer handelingen te verrichten dan is een extra AMW en twee shuttles een optie. Die gedachte is vrij realistisch, want er zijn plannen nog een afdeling te automatiseren.
Edwin: “De kas hiernaast heeft nog handmatig transport. Als het transportsysteem hier goed draait, denken we er over het ook daar uit te breiden. Bovendien zijn er nog plannen om de verkoopafdeling te verbouwen. Het is voor ons nog een beetje een vraag hoe groot de capaciteit moet zijn als straks alles vol staat.”
Weinig schade
In de kas zelf gebeurt het transport vrijwel geruisloos. De shuttle neemt niet veel plaats in en rijdt onder de roltafels naar achteren. Op het moment dat deze een tafel mee moet nemen, gaat een nylon nokje omhoog, dat achter de rand van de tafel valt. Dit is meteen het meest storingsgevoelige element van het hele transportsysteem. Zo’n nokje breekt namelijk wel eens af op het moment dat er iemand tussen het gewas loopt en de medewerker de shuttle niet aan hoort komen.
Gert-Jan van Staalduinen: “Dit is een bewuste keuze. De nokjes zijn gemakkelijk te vervangen en zijn ook een veiligheid. Met dit systeem kun je weinig schade aanrichten. Geen kapotte tafels of kaspoten en vooral veilig voor medewerkers.”
Vervolg
In het begin zijn er wat aanloopproblemen geweest. De radiosignalen van de draadloze besturing kwamen niet op alle plaatsen vanwege de hoeveelheid metaal van de kasconstructie en de tafels. Inmiddels is dit opgelost door een aantal steunzenders te plaatsen. Van Staalduinen: “We zijn nog niet helemaal tevreden. Daar zit voor ons nog werk in om verder te verbeteren.”
Een uitbreiding op het systeem is een waarschuwing bij storingen. Nu gebeurt dat alleen bij de centrale computer, maar dat kan beter. Dennis van Dijk: “Straks komt er een applicatie bij met een SMS-alert. Bij storingen buiten werktijd kan de ondernemer zelf beslissen of hij die op gaat lossen of dat hij wacht op de volgende dag.”
Besparing
Het automatisch transport levert een flinke besparing op. Ubink: “Bij handmatige verplaatsing was toch één persoon de hele dag aan het schuiven. Tijdens dat verschuiven moeten er nog allerlei handelingen gebeuren, maar die nemen nu nog maar zo’n twee uur in beslag.”
De automatisering van intern transport, inclusief computeraansturing bedraagt conventioneel ongeveer 3000 euro per baan. Van Staalduinen: “Dit systeem kost Ubink ongeveer eenvierde van conventionele systemen.”

Onder Glas, oktober 2010

Geen opmerkingen: